Restriktioner fÄr modehandeln att gÄ pÄ knÀna

KrÀftgÄngen för modehandeln fortsÀtter. I februari tappade klÀdhandeln drygt 21 procent och skohandeln hela 27 procent jÀmfört med samma mÄnad förra Äret, visar stilindex frÄn Svensk Handel.

Pandemirestriktionerna har haft en nedkylande effekt pÄ klÀd- och skohandeln och ett Äteröppnande av samhÀllet Àr avgörande för utvecklingen framöver. Arkivbild.

Pandemirestriktionerna har haft en nedkylande effekt pÄ klÀd- och skohandeln och ett Äteröppnande av samhÀllet Àr avgörande för utvecklingen framöver. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-10 06:02

– Det som Ă€r det vĂ€rsta Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon engĂ„ngsföreteelse, det hĂ€r Ă€r en utveckling vi har sett i snart ett Ă„r. Ingen verksamhet klarar att tappa 20–30 procent av omsĂ€ttningen mĂ„nad efter mĂ„nad, sĂ€ger Mats Hedenström, nĂ€ringspolitisk chef pĂ„ Svensk Handel.

FörsÀljningen pÄ nÀtet vÀger till viss del upp de dystra siffrorna, det Àr den fysiska butikshandeln som Àr vÀrst drabbad.

– MĂ„nga handlare vittnar om besökstapp pĂ„ uppemot 50 procent vilket givetvis slĂ„r stenhĂ„rt mot försĂ€ljningen.

Februari Àr normalt sett inte nÄgon stark mÄnad för modehandeln, men det Àr de lÄngvariga restriktionerna som begrÀnsar bÄde besöken i butiker och minskad efterfrÄgan pÄ klÀder som enligt Mats Hedenström har bidragit till att flera modeföretag tvingats lÀgga ned och andra gÄr pÄ reservtanken.

– Det Ă€r dĂ€rför vi Ă€r sĂ„ oerhört angelĂ€gna om att ligga pĂ„ om vaccinationerna för det Ă€r helt avgörande för att samhĂ€llet ska kunna öppna, sĂ€ger han.

Mats Hedenström efterlyser nu en diskussion om vilket samhÀlle vi vill ha pÄ andra sidan.

– Just nu kĂ€nns det som om man tĂ€vlar om att ropa pĂ„ Ă„tgĂ€rder snarare Ă€n att diskutera konsekvenserna. Det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga att man ska "stĂ€nga ner", men dĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ vara medveten om vad det innebĂ€r för de unga och utrikes födda som vi vĂ€ldigt ofta anstĂ€ller.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!