ââDet som Ă€r det vĂ€rsta Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon engĂ„ngsföreteelse, det hĂ€r Ă€r en utveckling vi har sett i snart ett Ă„r. Ingen verksamhet klarar att tappa 20â30 procent av omsĂ€ttningen mĂ„nad efter mĂ„nad, sĂ€ger Mats Hedenström, nĂ€ringspolitisk chef pĂ„ Svensk Handel.
FörsÀljningen pÄ nÀtet vÀger till viss del upp de dystra siffrorna, det Àr den fysiska butikshandeln som Àr vÀrst drabbad.
ââMĂ„nga handlare vittnar om besökstapp pĂ„ uppemot 50 procent vilket givetvis slĂ„r stenhĂ„rt mot försĂ€ljningen.
Februari Àr normalt sett inte nÄgon stark mÄnad för modehandeln, men det Àr de lÄngvariga restriktionerna som begrÀnsar bÄde besöken i butiker och minskad efterfrÄgan pÄ klÀder som enligt Mats Hedenström har bidragit till att flera modeföretag tvingats lÀgga ned och andra gÄr pÄ reservtanken.
ââDet Ă€r dĂ€rför vi Ă€r sĂ„ oerhört angelĂ€gna om att ligga pĂ„ om vaccinationerna för det Ă€r helt avgörande för att samhĂ€llet ska kunna öppna, sĂ€ger han.
Mats Hedenström efterlyser nu en diskussion om vilket samhÀlle vi vill ha pÄ andra sidan.
ââJust nu kĂ€nns det som om man tĂ€vlar om att ropa pĂ„ Ă„tgĂ€rder snarare Ă€n att diskutera konsekvenserna. Det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga att man ska "stĂ€nga ner", men dĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ vara medveten om vad det innebĂ€r för de unga och utrikes födda som vi vĂ€ldigt ofta anstĂ€ller.