Volvo gör sig redo för inbromsning

Det Àr fullt ös pÄ AB Volvos fabriker. Leveranser, intÀkter och vinst lyfter bra mycket mer Àn vÀntat. Men orderingÄngen dyker ovÀntat djupt.
–En normalisering, sĂ€ger vd Martin Lundstedt, nĂ€r han beskriver vad lastbilstillverkaren ser framför sig.

Lastbilskoncernen AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, rapporterar nya kvartalssiffror. Arkivbild.

Lastbilskoncernen AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, rapporterar nya kvartalssiffror. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi2023-10-18 07:20

PÄ Stockholmsbörsen Àr det tummen upp efter kvartalsrapporten. AB Volvos B-aktie lyfter med drygt 4 procent i den inledande handeln.

– Det Ă€r en förvĂ€ntad bild, sĂ€ger Martin Lundstedt om orderingĂ„ngens fall.

OrderingÄngen dyker

För lastbilar dyker orderingĂ„ngen till 47 202 i tredje kvartalet i Ă„r, ett ras pĂ„ 27 procent mot ett Ă„r tidigare. NedgĂ„ngen för anlĂ€ggningsmaskiner Ă€r pĂ„ 26 procent, till 10 288.

– Vi mĂ„ste fortsĂ€tta hantera inflation, balansen mellan pris och kostnad, pĂ„ ett bra sĂ€tt. Sedan ser vi ocksĂ„ en förvĂ€ntad korrigering nedĂ„t – eller snarare en normalisering – ned mot den lĂ„ngsiktigt underliggande trendlinjen, sĂ€ger Lundstedt.

En positiv effekt av konjunkturförsvagningen Àr att de störningar och obalanser i leverantörskedjorna som fortsatt prÀglar AB Volvos produktion kan ÄtgÀrdas, enligt Volvochefen.

– Man behöver pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„ en normalisering i hela systemet, sĂ€ger han.

AB Volvos prognos för leveranserna under 2024, som nu lĂ€ggs fram ligger pĂ„ 290 000 lastbilar i Europa och Nordamerika. Det kan jĂ€mföras med 2023 Ă„rs berĂ€knade nivĂ„ pĂ„ runt 340 000 lastbilar.

AnstrÀngt geopolitiskt lÀge

Lundstedt tonar ned risken för att det kan krÀvas drastiska ÄtgÀrder för att dra ned kostnaderna nÀr efterfrÄgan viker ned sig i det högre rÀntelÀget.

– Det Ă€r en ordentlig nedgĂ„ng. Men samtidigt har ju vi en bra förmĂ„ga att kunna hantera den hĂ€r typen av svĂ€ngningar. Vi har en inbyggd flexibilitet, sĂ€ger han.

Serviceverksamheten kan dÀmpa nedgÄngen, hoppas Lundstedt.

– Man ska komma ihĂ„g att vĂ„r serviceverksamhet har vĂ€xt till sig kraftigt under de senare Ă„ren och det Ă€r en vĂ€ldigt stark parameter för bra motstĂ„ndskraft för koncernen.

En faktor som oroar Volvochefen nÀr han ser pÄ framtiden Àr det allt mer anstrÀngda geopolitiska lÀget i vÀrlden med Ukrainakriget och konflikten till kring Taiwans framtida status. Situationen har förvÀrrats av Hamas attack mot Israel den 7 oktober.

– Vi befinner oss i ett vĂ€ldigt bekymmersamt geopolitiskt lĂ€ge, med kanske mer konflikter, krig och spĂ€nningar Ă€n under mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger han.

Lundstedt vill i nulÀget fokusera pÄ alla "oerhörda mÀnskliga tragedier" och inte ta stÀllning till hur det pÄverkar affÀrslÀget för företaget.

– Vad vi tĂ€nker pĂ„ nu Ă€r vĂ„ra medarbetare, vĂ„ra familjer, dĂ€r. Vi har vĂ€ldigt mĂ„nga nationaliteter och befinner oss i alla de hĂ€r lĂ€nderna.

VÄldsvÄgen i Sverige oroar

PĂ„ fabrikerna i Sverige – dĂ€r det ocksĂ„ finns mĂ„nga nationaliteter bland personalen enligt Lundstedt – Ă€r det viktigt att i nulĂ€get vĂ€rna AB Volvos vĂ€rdegrund.

– Vi tolererar inte sĂ€rbehandling. Vi mĂ„ste kunna samlas och jobba tillsammans, tillĂ€gger han.

– Jag Ă€r en obotlig optimist. Företag, handel och öppenhet – en sund globalisering med ansvar – Ă€r en av vĂ€garna framĂ„t. Det jobbar vi mycket med hĂ€r hemma naturligtvis, men Ă€ven runt om i vĂ€rlden.

VĂ„ldsvĂ„gen i Sverige – med allt fler skjutningar och sprĂ€ngningar – oroar ocksĂ„ Lundstedt.

– Vi försöker dra vĂ„rt strĂ„ till stacken, genom aktiviteter dĂ€r vi befinner oss pĂ„ de olika orterna, sĂ€ger han.

Att skapa jobb, ungdomsaktiviteter och bidra med lÀxhjÀlp Àr nÄgra av AB Volvos bidrag för att bromsa utvecklingen och skapa stabilitet.

– Men det generella lĂ€get Ă€r mycket bekymmersamt och det Ă€r en utveckling som har pĂ„gĂ„tt en lĂ€ngre tid, tyvĂ€rr, sĂ€ger Lundstedt.

Fakta: AB Volvos kvartalsrapport i korthet

Lastbilstillverkaren AB Volvos försÀljning under tredje kvartalet i Är lyfte till 132,4 miljarder kronor, upp frÄn 114,9 miljarder under motsvarande kvartal ett Är tidigare. Snittprognosen bland analytiker lÄg pÄ cirka 127 miljarder, enligt en sammanstÀllning av prognoser gjord av nyhetsbyrÄn Bloomberg.

Koncernen redovisar en vinst före skatt pÄ 18,6 miljarder kronor för Ärets tredje kvartal. Det kan jÀmföras med en vinst före skatt pÄ 11,8 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol. DÀr lÄg förvÀntningarna pÄ ett vinstlyft till 16 miljarder.

Vinstmarginalen – det vill sĂ€ga hur stor andel av omsĂ€ttningen som blir vinst – lyfte till 14,4 procent i tredje kvartalet, frĂ„n 10,3 procent ett Ă„r tidigare (om man rensar bort förlusten frĂ„n försĂ€ljningen av AB Volvos ryska enheter pĂ„ 794 miljoner kronor).

Lastbilsleveranserna lyfte till 55 274 lastbilar i tredje kvartalet, upp frĂ„n 53 303. Leveranserna av anlĂ€ggningsmaskiner faller samtidigt till 13 305, frĂ„n 16 792.

OrderingĂ„ngen i tredje kvartalet föll med 27 procent till 47 202 lastbilar respektive 26 procent till 10 288 anlĂ€ggningsmaskiner.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!