PÄ Stockholmsbörsen Àr det tummen upp efter kvartalsrapporten. AB Volvos B-aktie lyfter med drygt 4 procent i den inledande handeln.
ââDet Ă€r en förvĂ€ntad bild, sĂ€ger Martin Lundstedt om orderingĂ„ngens fall.
OrderingÄngen dyker
För lastbilar dyker orderingÄngen till 47 202 i tredje kvartalet i Är, ett ras pÄ 27 procent mot ett Är tidigare. NedgÄngen för anlÀggningsmaskiner Àr pÄ 26 procent, till 10 288.
ââVi mĂ„ste fortsĂ€tta hantera inflation, balansen mellan pris och kostnad, pĂ„ ett bra sĂ€tt. Sedan ser vi ocksĂ„ en förvĂ€ntad korrigering nedĂ„t â eller snarare en normalisering â ned mot den lĂ„ngsiktigt underliggande trendlinjen, sĂ€ger Lundstedt.
En positiv effekt av konjunkturförsvagningen Àr att de störningar och obalanser i leverantörskedjorna som fortsatt prÀglar AB Volvos produktion kan ÄtgÀrdas, enligt Volvochefen.
ââMan behöver pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„ en normalisering i hela systemet, sĂ€ger han.
AB Volvos prognos för leveranserna under 2024, som nu lÀggs fram ligger pÄ 290 000 lastbilar i Europa och Nordamerika. Det kan jÀmföras med 2023 Ärs berÀknade nivÄ pÄ runt 340 000 lastbilar.
AnstrÀngt geopolitiskt lÀge
Lundstedt tonar ned risken för att det kan krÀvas drastiska ÄtgÀrder för att dra ned kostnaderna nÀr efterfrÄgan viker ned sig i det högre rÀntelÀget.
ââDet Ă€r en ordentlig nedgĂ„ng. Men samtidigt har ju vi en bra förmĂ„ga att kunna hantera den hĂ€r typen av svĂ€ngningar. Vi har en inbyggd flexibilitet, sĂ€ger han.
Serviceverksamheten kan dÀmpa nedgÄngen, hoppas Lundstedt.
ââMan ska komma ihĂ„g att vĂ„r serviceverksamhet har vĂ€xt till sig kraftigt under de senare Ă„ren och det Ă€r en vĂ€ldigt stark parameter för bra motstĂ„ndskraft för koncernen.
En faktor som oroar Volvochefen nÀr han ser pÄ framtiden Àr det allt mer anstrÀngda geopolitiska lÀget i vÀrlden med Ukrainakriget och konflikten till kring Taiwans framtida status. Situationen har förvÀrrats av Hamas attack mot Israel den 7 oktober.
ââVi befinner oss i ett vĂ€ldigt bekymmersamt geopolitiskt lĂ€ge, med kanske mer konflikter, krig och spĂ€nningar Ă€n under mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger han.
Lundstedt vill i nulÀget fokusera pÄ alla "oerhörda mÀnskliga tragedier" och inte ta stÀllning till hur det pÄverkar affÀrslÀget för företaget.
ââVad vi tĂ€nker pĂ„ nu Ă€r vĂ„ra medarbetare, vĂ„ra familjer, dĂ€r. Vi har vĂ€ldigt mĂ„nga nationaliteter och befinner oss i alla de hĂ€r lĂ€nderna.
VÄldsvÄgen i Sverige oroar
PĂ„ fabrikerna i Sverige â dĂ€r det ocksĂ„ finns mĂ„nga nationaliteter bland personalen enligt Lundstedt â Ă€r det viktigt att i nulĂ€get vĂ€rna AB Volvos vĂ€rdegrund.
ââVi tolererar inte sĂ€rbehandling. Vi mĂ„ste kunna samlas och jobba tillsammans, tillĂ€gger han.
ââJag Ă€r en obotlig optimist. Företag, handel och öppenhet â en sund globalisering med ansvar â Ă€r en av vĂ€garna framĂ„t. Det jobbar vi mycket med hĂ€r hemma naturligtvis, men Ă€ven runt om i vĂ€rlden.
VĂ„ldsvĂ„gen i Sverige â med allt fler skjutningar och sprĂ€ngningar â oroar ocksĂ„ Lundstedt.
ââVi försöker dra vĂ„rt strĂ„ till stacken, genom aktiviteter dĂ€r vi befinner oss pĂ„ de olika orterna, sĂ€ger han.
Att skapa jobb, ungdomsaktiviteter och bidra med lÀxhjÀlp Àr nÄgra av AB Volvos bidrag för att bromsa utvecklingen och skapa stabilitet.
ââMen det generella lĂ€get Ă€r mycket bekymmersamt och det Ă€r en utveckling som har pĂ„gĂ„tt en lĂ€ngre tid, tyvĂ€rr, sĂ€ger Lundstedt.