"Vd-bytet blir en nytändning för Volvo Cars"

Vd-bytet blir startskottet för en ny epok för Volvo Cars, anser Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé. Men nya vd:n Jim Rowan riskerar att få jobba hårt för lönen.
–Det saknas inte utmaningar för nya chefen, säger bilforskaren Mikael Wickelgren.

Volvo Cars nya vd Jim Rowan får stora skor att fylla, bedömer Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

Volvo Cars nya vd Jim Rowan får stora skor att fylla, bedömer Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi2022-01-04 15:34

Efter tio år kliver Håkan Samuelsson av vd-stolen, och i mars tar skotske Jim Rowan över rodret på biljätten Volvo Cars.

Mikael Wickelgren, bilforskare och docent vid Högskolan i Skövde, säger att bytet av vd var väntat – men att valet av person var desto mer överraskande.

– Det är intressant att han kommer från ett annat land. Det har provats inom Volvo tidigare men det har varit ovanligt och de har inte suttit så länge på sin post då.

Traditionellt har Volvo Cars förknippats starkt med Sverige och svenskhet, berättar Mikael Wickelgren. Valet av skotska Jim Rowan kan tyda på att man tar ännu ett steg bort ifrån det.

– Uppenbarligen har man nu fastnat för en lösning där svenskheten inte är det viktigaste, kanske har man snarare sökt bredare för att få mer internationell input.

"En nytändning"

Jim Rowan får stora skor att fylla, anser Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

– Håkan Samuelsson har varit enormt viktig för Volvo Cars utveckling. Jag tror inte att så många vet att företaget nästan fördubblat sin storlek både vad gäller personal och omsättning under hans tid.

Han beskriver vd-bytet som "en nytändning".

– Nu kommer en ny person och en ny epok i Volvo Cars utveckling med att elektrifiera och börja producera eldrivna fordon. Där har Samuelsson och styrelsen stakat ut vägen, och det blir upp till Jim Rowan att iscensätta det.

TT: Vad tror du blir Jim Rowans största utmaning?

– Vad jag har förstått i hans cv så har han ingen längre kunskap inom just fordonsindustrin. Håkan Samuelsson var en ingenjör som hade grunderna i detaljer i produktionen. Jag tror att Jim Rowan snarare är en duktig företagsledare som kan ta vara på den kompetens som finns i företaget och i stället fokusera på ledarskapet, säger Johan Trouvé.

Forskaren: Saknas inte utmaningar

Det finns inte heller någon brist på utmaningar när det gäller branschen i stort, säger Mikael Wickelgren.

– Fordonsindustrin befinner sig i ett globalt genomgripande förändringsarbete eftersom man byter teknologi för framdrift. Sen kommer hela paketet med självkörande fordon som vi har pratat i flera år om också, säger han och tillägger:

– Dessutom saknas det inte utmaningar med det här att vara ägt av kinesiska intressen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!