Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vätemotor testas på jätteflygplan

Flygjätten Airbus planerar att testa en vätgasdriven bränslecellsmotor på det största trafikflygplanet i bruk, superjumbon A380.

Den jättelika Airbus A380 under en uppvisning 2015.

Den jättelika Airbus A380 under en uppvisning 2015.

Foto: Francois Mori/AP/TT

Ekonomi2022-12-02 02:26

Bolaget planerar att sätta motorn mellan vingarna och stjärtfenan, och testa den med start under 2026, i ett initiativ för att släppa ett flygplan som inte släpper ut växthusgaser år 2035.

Motorn ska inte på egen hand driva jätteflygplanet, men kan i framtiden kanske driva ett mindre trafikflygplan, enligt bolaget.

Enligt Glenn Llewellyn, vice ordförande för nollutsläppsflyg på Airbus, är målet att se om tekniken är genomförbar.

"I stor skala, och om de tekniska målen uppnås, kan bränslecellsmotorer driva ett trafikflygplan med 100 passagerare cirka 1 000 nautiska mil (1 852kilometer)", säger han i ett uttalande.

Boeing håller för närvarande på att utrusta testflygplanet i fråga med tankar för flytande vätgas. Väte kan nämligen antingen användas i en förbränningsmotor, eller i bränsleceller för att omvandla ämnet till elektricitet som i sin tur kan driva en propeller.

De två teknikerna kan också kombineras i en hybrid.

Framställning av vätgas är i dag både dyr och energikrävande. Men "grön" vätgas, som produceras med förnybar el, tros kunna bli viktig i det fossilfria samhället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!