Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Swedbank åtgärdar brister efter FI-granskning

Finansinspektionen (FI) har i hittat brister i Swedbanks hantering av krav på särskilda gränssnitt för betalning hos tredjepartsleverantörer.

Swedbank ska åtgärda brister i sin hantering av sträng kundautentisering vid identifiering och autentisering, enligt Finansinspektionen (FI). Arkivbild.

Swedbank ska åtgärda brister i sin hantering av sträng kundautentisering vid identifiering och autentisering, enligt Finansinspektionen (FI). Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2022-02-16 10:51

Banken har utlovat åtgärder före utgången av tredje kvartalet i år och ärendet är nu avslutat.

"Undersökningen har utmynnat i vissa iakttagelser som FI bedömt som brister i bankens hantering av sträng kundautentisering vid identifiering och autentisering samt likvärdiga och grundläggande funktioner i kund- och särskilda gränssnittet", skriver FI.

FI bedömer att åtgärderna som banken angett är tillräckliga och att tidplanen är godtagbar. "Ärendet ska därför skrivas av", skriver myndigheten.

Enligt EU-lagstiftning ska det vara lika enkelt för bankkunder att betala via en tredjepartsleverantör som det är att betala direkt i bankens app eller internetbanken. Om gränssnittet har extra steg eller kontroller som inte finns i bankens tjänst kan det innebära hinder som inte är förenligt med lagen.

Enligt Swedbank handlar de brister som FI identifierat främst om tillgänglighet, funktionalitet och prestanda i tredjepartsgränssnittet.

"Det handlar om hur vi säkerställer att vi har med rätt kund att göra i alla situationer, utan att samtidigt få en sämre användarvänlighet för tredjepartsleverantörernas tjänster", skriver Swedbank i en kommentar till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!