Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Strejkvarsel ökar pressen på SAS

Färre biljettbokningar och därmed ebb i kassan och svårigheter att attrahera nytt kapital. Det blir konsekvenserna av en ny pilotstrejk, men någon omedelbara fara för konkurs ska inte föreligga, enligt analytikerna.

En strejk bland SAS piloter kan komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45|000 resenärer om dagen. Arkivbild.

En strejk bland SAS piloter kan komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45|000 resenärer om dagen. Arkivbild.

Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix/TT

Ekonomi2022-06-09 19:55

Enligt Svensk pilotförenings egna beräkningar kan strejken som SAS piloter varslat om komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.

SAS-ledningen kallar piloternas strejkvarsel chockerade och tondövt och även de analytiker TT talat med tror att varslet kan få stora konsekvenser för bolaget.

"Det här kan avskräcka framtida investerare och bli riktigt dyrt för SAS i form av ekonomiska förluster och negativa kundupplevelser. Vi uppskattar att en strejk kan kosta SAS runt 80–90 miljoner danska kronor kronor per dag", skriver Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, i ett mejl till TT.

"Även tidpunkten för den potentiella strejken – som sammanfaller med sommarlovet – göra stor skada för anseendet hos fritidsresenärerna, som i framtiden kommer att bli mycket viktigare för SAS då affärsresenärerna blir färre", skriver han vidare.

Ingen konkurs

Att en konkurs för bolaget skulle vara nära förestående tror dock inte Jacob Pedersen.

"SAS hade mer än åtta miljarder danska kronor i likvida medel i slutet av april, så bolaget har en viss finansiell motståndskraft på kort sikt", skriver han.

I februari lade SAS-ledningen fram en räddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehåll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.

"SAS Forward innehåller de rätta initiativen, men de senaste dagarnas händelser understryker att de kommer att bli mycket svåra att genomföra. För befintliga aktieägare är det reella värdet borta och deras ägarandel kommer till stor del att utplånas när rekapitaliseringen eventuellt genomförs i framtiden", skriver Pedersen.

Hänger på Danmark

Även flyganalytikern Anders Lidman ser dystert på framtiden för det skandinaviska flygbolaget.

– Det var ingen överraskning och ett helt riktigt beslut att regeringen inte kommer att gå in med mer pengar i SAS. Bolaget har kämpat i 20 år nu och det går inte att försvara ett företag som har en produkt som inte klarar sig på marknaden, säger han.

Danska staten som är den andra storägaren har ännu inte kommit med något besked och sitter enligt Anders Lidman delvis i en annan sits, eftersom Kastrups flygplats är en av Danmarks största arbetsplats.

– Det är inte första gången piloter strejkar på SAS och det har tidigare rätt upp sig hjälpligt genom åren, men nu är SAS så pass svagt så att allt hänger på om den danska staten har lust att bära dem ett tag till, säger han.

Saknar marknad

SAS problem grundar sig, menar Anders Lidman, i att man inte längre har en tydlig marknad och klarat att hävda sig mot lågprisbolagen.

– Det räcker med att åka ut till Arlanda eller Landvetter en tidig morgon. Där finns alla de stora europeiska flygbolagen, medan SAS inte har särskilt mycket trafik, säger han.

Han kritiserar även SAS satsning på att flyga till fritidsdestinationer i Europa.

– Det är exakt där som lågprisbolagen är starka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!