Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sockerfria kakor – ingen framgång i Kina

Godisjätten Mondelez har försökt introducera en sockerfri variant av sina Oreo-kakor på den kinesiska marknaden.

Oreo går inte hem i Kina, i alla fall inte den sockerfria varianten. Arkivbild.

Oreo går inte hem i Kina, i alla fall inte den sockerfria varianten. Arkivbild.

Foto: Paul Sakuma/AP/TT

Ekonomi2021-12-01 11:35

Efter drygt fyra månader står det dock klart att försöket hittills är mindre lyckat och ratas av godissugna konsumenter.

– Reaktionen från konsumenterna har varit en besvikelse. Av någon anledning tycker man inte att det här är den riktiga varan, säger vd:n Dirk van de Put.

– Det är ett dilemma, vi kan erbjuda produkten till kunden men det är inte en självklarhet att man kommer att köpa och äta den.

Mondelez har haft haft som mål att uppnå en intäktsökning gällande Oreo-kakor med en miljard dollar i slutet av 2023 men Kina och sockerfria alternativ är något som tidigare mött motstånd. Detta har också varit ett faktum för Pepsi när läskjätten introducerade sina varianter på den kinesiska marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!