2017 sÀnktes momsen pÄ reparationer av bland annat klÀder, cyklar och skor frÄn 25 procent till 12 procent. Det fick begrÀnsad effekt, berÀttar Carl Dalhammar som Àr docent vid Internationella miljöinstitutet i Lund och forskar pÄ styrmedel för en cirkulÀr ekonomi.
Han ser flera skÀl till att sÀnkningen har fÄtt sÄ lite effekt.
ââEtt Ă€r att priset pĂ„ produkten Ă€r viktigare Ă€n priset pĂ„ reparationen, vissa grejer Ă€r det inte vĂ€rt att reparera.
ââEtt annat skĂ€l kan vara att konsumenterna knappt visste om det, eller mĂ€rkte av det. Det i sin tur kan ju bero pĂ„ att verksamheterna sjĂ€lva behövde ta en del av vinsten för att de kĂ€mpar ganska hĂ„rt som det Ă€r.
ââMen det stora problemet Ă€r arbetsgivaravgifter och skatt som Ă€r den stora kostnaden.
VÀlkomnar sÀnkning
Johan Assmundsson Àr skomakare pÄ RÄlambshovs skomakeri i Stockholm. NÀr momsen sÀnktes 2017 medförde det inte sÄ stor skillnad för priset men gjorde att de inte behövde höja priserna.
Nu föreslÄr regeringen en ny sÀnkning av momsen pÄ reparationer till 6 procent, nÄgot som Johan Assmundsson vÀlkomnar. Han tycker att det Àr ett bra initiativ.
ââAlla sĂ€nkningar som vi i reparationsbranschen kan fĂ„ Ă€r vĂ€lkommet, sĂ„ att vi kan fortsĂ€tta hĂ„lla lĂ€gre priser. Det Ă€r en hjĂ€lp för oss men det viktiga Ă€r miljön. Tillverkning kostar för miljön sĂ„ det Ă€r jĂ€ttebra att momsen kan sĂ€nkas.
ââDet Ă€r nog inte sĂ„ mĂ„nga som kommer att sĂ€nka priserna nu med sex procent men prisökningarna kommer nog att utebli, nĂ€r det blir dyrare med material och el.
Han fÄr medhÄll av Carina Eneroth, bestÀllningsskomakarmÀster pÄ Skomakeri FramÄt i Stockholm. Hon tror inte att en momssÀnkning kommer att pÄverka priset drastiskt, men kan fÄ priskÀnsliga kunder att vÀlja reparation i stÀllet för att köpa nytt.
Tydlig markering
Eneroth tycker att momssÀnkningen Àr en tydlig markering frÄn regeringens sida till konsumenterna om att det Àr viktigt att underhÄlla sina saker.
ââSedan fĂ„r vi hoppas pĂ„ att det sprider sig till flera omrĂ„den sĂ„ att allt som gĂ„r att laga ska man kunna laga sĂ„ billigt det gĂ„r. Det ska inte vara dyrt att fixa sina saker.
Johan Assmundsson konstaterar att konsumenter först och frÀmst mÄste Àndra sina köpbeteenden och börja köpa skor av bÀttre kvalitet.
ââDet Ă€r nĂ„got som mĂ„nga lĂ€r sig nĂ€r de kommer in till skomakerierna och mĂ„ste reparera de billiga lĂ„gkvalitetsskorna som gĂ„r sönder snabbare.
Viss effekt
Carl Dalhammar tror att den nya sÀnkningen av momsen pÄ reparationer till 6 procent kan ge viss effekt pÄ sikt.
ââVi stödjer naturligtvis momssĂ€nkningen, det Ă€r ett steg i rĂ€tt riktning, sĂ€ger han, men tillĂ€gger att det behövs ett större styrmedelspaket Ă€n sĂ„.
ââDĂ„ innefattar det till exempel att vi behöver tvinga fram mer hĂ„llbara produkter â produkter som kostar mer och hĂ„ller lĂ€ngre. Det finns ingen anledning att laga grejer av dĂ„lig kvalitet.
Det kan man göra pÄ EU-nivÄ genom hÄrdare lagstiftning kring hÄllbarhetskrav för till exempel textilier och skor. I Sverige kan man arbeta mer med normer och beteenden.
ââOm man ser pĂ„ unga mĂ€nniskor i dag finns det en viss norm kring att man inte ska köpa sĂ„ mycket nya klĂ€der. Men nĂ€r det gĂ€ller elektronik ser vi ingen sĂ„n reparationsnorm utan det Ă€r helt okej att bara slĂ€nga och köpa nytt.
FörlÀnga livslÀngden
Om man tittar pÄ vad som lönar sig att reparera ur ett miljöperspektiv hittar man just klÀder och skor, men Àven möbler och smÄelektronik.
ââDen största miljöpĂ„verkan frĂ„n en mobiltelefon ligger inte andvĂ€ndningsfasen utan i produktionen, sĂ„ dĂ€r vill vi ocksĂ„ förlĂ€nga livslĂ€ngden.
Ur konsumentens synvinkel Àr det oftast inte miljöhÀnsyn som styr vad man tycker Àr vÀrt att reparera.
ââFolk tenderar att laga grejer de investerar i, som dyra skor, dyra produkter och sĂ„dant som har affektionsvĂ€rde.
ââDet gĂ„r i hand med slit och slĂ€ng, köper vi billigt skrĂ€p sĂ„ vill vi inte laga det.