Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

RO: Miljöreklam anmäls allt oftare

Tre fall av vilseledande miljöpåståenden i reklam har nyligen fällts, enligt Reklamombudsmannen (RO). Samtidigt ökar antalet anmälningar av misstänkta regelbrott i miljöpåståenden i reklam. Detta föranleder enligt RO en uppdatering av vägledningen till annonsörer.

Ekonomi2021-12-09 15:49

Ett nyligen avgjort fall rör en reklamfilm för juice, som enligt RON ger en genomsnittskonsument intryck av att juicen är ett alternativ som är bra för miljön. Detta styrkts dock inte i reklamen, som därmed strider mot det regelverk som används, enligt ett pressmeddelande från RO.

Ett annat fall rör en fastighetsförvaltare som i reklam bland annat använt påståenden om "grön fastighetsservice" och "Hållbart, klimatsmart och miljövänligt fastighetsägande". Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller reklamen då den ger intryck av att förvaltarens verksamhet generellt är miljömässigt grön, hållbar, klimatsmart och miljövänlig.

I ett tredje fall blir det bakslag för påståenden från ett elbolag om "miljövänlig energi – 100 procent förnybara källor" för att de ger intryck av att el från förnybara energikällor generellt är miljövänlig.

"Annonsören har inte styrkt att så är fallet", konstaterar RO i ett pressmeddelande.

Enligt RO planeras till nästa år en uppdaterad vägledning kring ICC:s miljöreklamregler, som används för att pröva miljöpåståenden i svensk reklam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!