Kinas industriproduktion föll 2,9 procent i april, enligt färsk statistik. Konsumtionen rasade samtidigt med 11,1 procent, medan arbetslösheten steg till 6,1 procent.
"Statistiken för april visar tydligt följderna av covid-19-nedstängningarna i Shanghai och andra delar av landet", skriver Bloomberg Economics i en kommentar.
Utrymmet för kinesiska stimulanser begränsas av en hård press på landets valuta och ett redan problematiskt utflöde av kapital från landet.
Volvo Cars drabbas hårt
Volvo Cars tillhör de multinationella svenska bolag som drabbas hårt av utvecklingen.
– Det är klart att det påverkar, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars.
– Nedstängningarna är ju en del av den problematik som skapar produktionsproblem för oss och den komponentbrist som ligger till grund för de produktionsavbrott vi har haft, fortsätter han.
Det senaste produktionsstoppet för biltillverkaren som hade direkt koppling till komponentbrist och leverantörsproblem i Kina var elva bortplockade skift på Torslandafabriken under tisdag–torsdag förra veckan.
"Vi har under det gångna året sett påverkan från ett flertal faktorer, såsom strömransonering, transportutmaningar och nu nedstängningar till följd av pandemihanteringen. Ingen kan förutspå vad som sker härnäst, men det är viktigt att ta höjd för osäkerhetsfaktorn när vi gör affärer globalt", skriver Joakim Abeleen, Kinachef på Business Sweden, i ett mejl till TT.
50 H&M-butiker stängda
Klädkedjan H&M hade i början av maj 50 av sina 445 butiker i Kina stängda på grund av covid-19.
"Hela branschen påverkas av nedstängningarna på grund av covid-19 i Kina, så även vi, men situationen ändras vecka för vecka", skriver Ulrika Isaksson, presstalesperson på H&M, i ett mejl till TT.
Men hon tonar ned de konkreta effekterna.
"Vi är dock vana att hantera utmaningar i en global ekonomi och tack vare våra nära relationer med våra samarbetspartners har vi kunnat hantera störningarna så att kunderna i dagsläget inte är nämnvärt påverkade", tillägger hon.
Jobba hemifrån
Telekomtillverkaren Ericsson är inne på samma spår.
"När det gäller efterfrågan på marknaden har vår verksamhet i Kina inte påverkats av pandemin", skriver Eva Andersson på Ericssons pressavdelning i ett mejl till TT.
En del av Ericssons personal i Kina har till följd av bestämmelser börjat jobba hemifrån, enligt Eva Andersson. Men efterfrågan i Kina har inte påverkats av pandemin, uppger hon.
Samtidigt vidtas åtgärder över hela leveranskedjan – från produktion till logistik – i samarbete med leverantörer och kunder för att möta kundernas efterfrågan.
"Detta har gjort det möjligt för oss att säkra global leveransflexibilitet och motståndskraft mot pandemin, inklusive de senaste nedstängningarna i Kina, med begränsad påverkan på våra kunder", skriver Andersson.
Business Sweden och Svenska handelskammaren i Kina presenterade nyligen en rapport om situationen, där det framgår att en majoritet av de svenska företagen i Kina påverkats negativt eller mycket negativt av de senaste utbrotten av covid-19 i landet. Det slår även mot viljan att investera, rekryteringsmöjligheter och Kinas långsiktiga attraktionskraft.
"Ingen kan förutspå vad som sker härnäst, men det är viktigt att ta höjd för osäkerhetsfaktorn när vi gör affärer globalt", skriver Joakim Abeleen om hur svenska företag har det i landet.