I den senaste delÄrsrapporten frÄn Clas Ohlson redovisas en rörelseförlust pÄ 16 miljoner kronor. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 147 miljoner kronor samma period föregÄende Är.
Trög försÀljning under sommaren har varit en bidragande faktor, sÀger företagets vd Kristofer Tonström.
ââDet var en tuff sommar, sĂ€ger vd:n Kristofer Tonström och utvecklar:
ââVi satsade pĂ„ en stor sommar, men den kom igĂ„ng senare Ă€n vĂ€ntat och nĂ€r den vĂ€l kom igĂ„ng var det en prispressad marknad. Vi valde att följa med och prispressa produkter för att ge vĂ€rde till vĂ„ra kunder.
Sommarprodukter gick dÄligt
SÀmre försÀljning Àn förvÀntat pÄ sommarprodukter som flÀktar och myggmedel har bidragit till resultatet, enligt vd:n. Företaget har dessutom avvecklat sin butik i Storbritannien för att satsa pÄ hemmamarknaden i Sverige.
ââDet innebar en engĂ„ngskostnad pĂ„ 35 miljoner sĂ„ det har varit en stor faktor.
Höga transportkostnader Àr ocksÄ en del i att företaget gjort ett minusresultat, enligt Kristofer Tonström, men Àven Àndrade kundbeteenden.
ââVi ser att kunderna Ă€r mer och mer behovsdrivna i handeln. FĂ„ kunder köpte en flĂ€kt ifall det skulle bli varmt, man handlar nĂ€r behovet uppstĂ„r. Vi behöver se till den hĂ€r behovsdrivna kunden, till exempel genom att fĂ„ fram produkter dĂ€r vi kan hjĂ€lpa vĂ„ra kunder att spara pengar och energi.
Stor efterfrÄgan pÄ matförvaring
Nu ser man en stor efterfrÄgan pÄ lÄgenergilampor och matförvaring, sÀger Kristofer Tonström.
ââMatförvaring vĂ€xer enormt just nu, nĂ€r matpriserna stiger vill fler kunna ha med sig matlĂ„da till jobbet, och man vill minska matsvinn genom att hĂ„lla ordning i kylen.
Kristofer Tonström ser trots rörelseförlusten positivt pÄ kommande kvartal.
ââHöst och vinter Ă€r vĂ„ra viktigaste perioder. Den största skillnaden mot sommaren Ă€r att den inte Ă€r vĂ€derberoende, folk kommer vilja fira jul Ă€ndĂ„ och har behov av den typen av produkter.
TT: Tar ni höjd för inflation och minskad efterfrÄgan nu?
ââSjĂ€lvklart, för oss Ă€r ju varenda krona vi spenderar frĂ„n vĂ„ra kunders plĂ„nböcker. Vi kommer fortsĂ€tta hĂ„lla stort kostnadsfokus. I slutĂ€ndan handlar det om att kunna ge vĂ€rde till vĂ„ra kunder för att bibehĂ„lla och öka marknadsandelar.
maj 2022âjuli 2022 | maj 2021âjuli 2021 | förĂ€ndring (procent) | |
FörsÀljning (miljoner kronor) | 2 044 | 2 056 | -1 |
Rörelseresultat (miljoner kronor) | -16 | 147 | -111 |
Resultat efter skatt (miljoner kronor) | -24 | 103 | -123 |
Vinst per aktie före utspÀdning (kronor) | 0,38 | 1,63 | -123 |