Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljonförlust för Clas Ohlson efter svag sommar

Svag sommarförsÀljning innebar ett resultatras för Clas Ohlson med miljonförlust. Energikris och stigande matkostnader mÀrks nu Àven hos prylkedjans kunder.

Clas Ohlson har slÀppt delÄrssiffror. Arkivbild.

Clas Ohlson har slÀppt delÄrssiffror. Arkivbild.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Ekonomi2022-09-07 07:04

I den senaste delÄrsrapporten frÄn Clas Ohlson redovisas en rörelseförlust pÄ 16 miljoner kronor. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 147 miljoner kronor samma period föregÄende Är.

Trög försÀljning under sommaren har varit en bidragande faktor, sÀger företagets vd Kristofer Tonström.

– Det var en tuff sommar, sĂ€ger vd:n Kristofer Tonström och utvecklar:

– Vi satsade pĂ„ en stor sommar, men den kom igĂ„ng senare Ă€n vĂ€ntat och nĂ€r den vĂ€l kom igĂ„ng var det en prispressad marknad. Vi valde att följa med och prispressa produkter för att ge vĂ€rde till vĂ„ra kunder.

Sommarprodukter gick dÄligt

SÀmre försÀljning Àn förvÀntat pÄ sommarprodukter som flÀktar och myggmedel har bidragit till resultatet, enligt vd:n. Företaget har dessutom avvecklat sin butik i Storbritannien för att satsa pÄ hemmamarknaden i Sverige.

– Det innebar en engĂ„ngskostnad pĂ„ 35 miljoner sĂ„ det har varit en stor faktor.

Höga transportkostnader Àr ocksÄ en del i att företaget gjort ett minusresultat, enligt Kristofer Tonström, men Àven Àndrade kundbeteenden.

– Vi ser att kunderna Ă€r mer och mer behovsdrivna i handeln. FĂ„ kunder köpte en flĂ€kt ifall det skulle bli varmt, man handlar nĂ€r behovet uppstĂ„r. Vi behöver se till den hĂ€r behovsdrivna kunden, till exempel genom att fĂ„ fram produkter dĂ€r vi kan hjĂ€lpa vĂ„ra kunder att spara pengar och energi.

Stor efterfrÄgan pÄ matförvaring

Nu ser man en stor efterfrÄgan pÄ lÄgenergilampor och matförvaring, sÀger Kristofer Tonström.

– Matförvaring vĂ€xer enormt just nu, nĂ€r matpriserna stiger vill fler kunna ha med sig matlĂ„da till jobbet, och man vill minska matsvinn genom att hĂ„lla ordning i kylen.

Kristofer Tonström ser trots rörelseförlusten positivt pÄ kommande kvartal.

– Höst och vinter Ă€r vĂ„ra viktigaste perioder. Den största skillnaden mot sommaren Ă€r att den inte Ă€r vĂ€derberoende, folk kommer vilja fira jul Ă€ndĂ„ och har behov av den typen av produkter.

TT: Tar ni höjd för inflation och minskad efterfrÄgan nu?

– SjĂ€lvklart, för oss Ă€r ju varenda krona vi spenderar frĂ„n vĂ„ra kunders plĂ„nböcker. Vi kommer fortsĂ€tta hĂ„lla stort kostnadsfokus. I slutĂ€ndan handlar det om att kunna ge vĂ€rde till vĂ„ra kunder för att bibehĂ„lla och öka marknadsandelar.

Clas Ohlsons resultat frÄn kvartal 2
maj 2022–juli 2022maj 2021–juli 2021förĂ€ndring (procent)
FörsÀljning (miljoner kronor)2 0442 056-1
Rörelseresultat (miljoner kronor)-16147-111
Resultat efter skatt (miljoner kronor)-24103-123
Vinst per aktie före utspÀdning (kronor)0,381,63-123
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!