Över en natt blev en liter diesel över fyra kronor billigare i Sverige. Den sänkta reduktionsplikten från årsskiftet fick omedelbart effekt och har lett till en skyhög efterfrågan på att tanka – så pass att drivmedlet tagit slut på vissa stationer.
Situationen är extrem, konstaterar Johan Söderberg, drivmedelschef på Circle K.
– Generellt sett är det samma mönster över hela Sverige. Vi har några stationer där det tar slut en kort stund, men någon timme efter det återställs det när det kommer nya leveranser, säger han.
På nyårsdagen ökade Circle K sin försäljning av diesel med runt 70 procent. Efterfrågan har sedan dess planat ut något, men för att hänga med har bolaget satt in extra kapacitet med tankbilar ute i landet.
– Den största utmaningen nu är den extrema kylan i norr som sätter käppar i hjulet för vår logistikapparat. Det är så kallt att vi har svårt att hålla det tempo vi vill, säger Johan Söderberg.
Intresse över gränsen
Intresset för att tanka diesel har även nått bilister från Norge och Finland, där mackar vid gränsen vittnat om ett ökat tryck. Johan Söderberg räknar med att prissänkningen kommer att leda till att handeln vid gränserna ökar.
– När det nu är mera fördelaktigt för våra grannländer att komma till Sverige och tanka brukar det ganska snabbt ge en sådan effekt. Diesel är också mycket en yrkestrafikprodukt, så det kommer även att synas vid pumparna gjorda för tung trafik just vid gränsstationer, säger han.
Att suget efter diesel var så stort överraskade många. Trots förberedelser var trycket större än väntat, säger Erika Johansson, vd på bensinkedjan Ingo.
– Vi har faktiskt haft en otrolig anstormning måste jag säga. Vi har verkligen försökt göra allt vi kan för att förbereda oss så bra som möjligt, men tyvärr har det ändå resulterat i att vi har några stationer tomma på diesel, säger hon.
Ingen brist på diesel
En del av bolagets runt 300 automatstationer kan få vänta längre än andra på påfyllning beroende på var i landet den ligger.
– Det finns ingen brist på diesel, det handlar bara om att få ut produkten i den takt som kunderna tankar, säger Erika Johansson.
Fredrik Johansson, vd på kedjan Din-X, som har många av sina stationer på landsbygden, har en liknade bild av läget. Anstormningen beror enligt honom på att fler än vanligt låtit bränslelampan lysa under årets sista dagar.
– Vi har klarat oss hyfsat bra, men gjort vissa felkalkyleringar där det gått åt mer än vi trott. Men vi räknar med att vara i balans när veckan är slut, säger han.
Ingen engångsgrej
Eftersom alla bolag gör sina inköp i förväg har det handlat om att inte beställa för mycket drivmedel innan prissänkningen, säger Fredrik Johansson.
– Det lager vi har sålt de första dagarna är inköpt förra året, så vi förlorar framför allt på dieseln. Det kostar fyra kronor att sälja varje liter, säger han.
Samtliga kedjor tror att läget på mackarna kommer att normaliseras redan under de närmsta dagarna, liksom efterfrågan på diesel.
– Jag tror att det finns en känsla av att man ska passa på, men nu är det här ingen ju engångsgrej, säger Erika Johansson.