Enligt KO framställer filmerna krediter "som ett enkelt sätt att komma till rätta med eventuella ekonomiska problem".
"När man tittar på reklamfilm för samlingslån får man intrycket att lånet är ett lätt och nästan lite skojigt sätt att lösa ekonomiska problem. Men sådan lånereklam är inte tillåten", skriver KO i ett pressmeddelande.
Enligt konsumentkreditlagen måste måttfullhet iakttas vid marknadsföring av krediter. Det innebär att reklamen inte får vilseleda i fråga om ekonomiska konsekvenser av krediten, eller framställa det som en bekymmersfri lösning. Den får inte heller locka till oöverlagda beslut om att binda sig för krediten, enligt KO.
"Många människor riskerar att ta lån som de sedan inte klarar av att betala tillbaka, och därför måste företagen vara neutrala när de informerar om sina krediter", säger Elin Berner, processråd vid KO, i en kommentar.
Bryter företagen mot förbudet riskerar de att dömas att betala ett vite på 1–1,5 miljoner kronor. KO:s beslut kan överklagas.