Guccikepsar hamnade i hetluften på en pressträff med Tidöpartierna i veckan.
Det tack vare Liberalernas Martin Melin som, i samband med att regeringen presenterade sitt lagförslag kring visitationszoner, lyfte "guccikopiakepsar" som ett signalement på gängkriminella.
Gucci, Haglöfs, Moncler, Rolex. En rad märken har blivit populära bland gängen. Men hur illa är det egentligen för dem ur ett varumärkesperspektiv?
Hög status
För Gucci, som ett internationellt lyxvarumärke, spelar den svenska marknaden troligtvis mindre roll, enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg.
– Ett varumärke vill ju givetvis bli associerat med rätt typ av värden och värderingar. Ett lyxvarumärke står för lyx, flärd och framgång. Hela idén är att ge dig hög status, säger hon.
Hur den som bär märket har uppnått sin höga status och ekonomiska framgång kan dock skava, enligt Ossiansson.
Hon nämner som exempel att ryska oligarker fattat tycke för vissa märken som något som lyxvarumärkena kan behöva "brottas med".
När det kommer till just Guccikepsen tror hon att den kan ha blivit populär bland gängkriminella för att prislappen är mer åtkomlig. En Guccikeps kostar runt 4 000 kronor.
– Fler kan införskaffa en keps än en Rolexklocka, säger hon.
För Haglöfs kan kopplingen vara mer känslig, tror Eva Ossiansson.
– Om du har en Guccikeps och en Haglöfsjacka, riskerar du då att bli skjuten? Det är inget eftersträvansvärt att förknippas med, säger hon.
"Förknippas med friluftsliv"
Eva Ossiansson tror att det pågår "många diskussioner" på Haglöfs nu kring hur de ska hantera situationen.
– Kanske hoppas de på att det ska ebba ut och bli tyst, säger hon.
I en skriftlig kommentar till TT skriver Haglöfs kommunikationschef Sara Skogsberg Cuadras att Haglöfs bara är "ett i en lång rad av varumärken" som är populära i de här kretsarna.
"Vi tror inte att varumärket kommer att påverkas nämnvärt på lång sikt, utan att vi kommer fortsätta att förknippas med det som alltid har varit vårt fokus: friluftsliv"
Hon skriver vidare att bolaget fortsätter att marknadsföra sina produkter mot den primära målgruppen som är människor som "tillbringar stora delar av sin tid i naturen".