Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler Àn piloter och ledning i SAS-förhandlingar

Förhandlingarna om SAS-strejken gÄr trögt. SAS usla ekonomiska lÀge och Chapter 11-processen gör att potentiella investerare ocksÄ mÄste fÄ sÀga sitt om förslagen.
–SAS förhandlar inte bara med pilotfacken. Det Ă€r ett stort pussel för att rĂ€dda företaget, sĂ€ger analytikern Jacob Pedersen.

MÄnga parter gör att förhandlingarna blir komplicerade, och att SAS-planen blir kvar pÄ marken. Arkivbild.

MÄnga parter gör att förhandlingarna blir komplicerade, och att SAS-planen blir kvar pÄ marken. Arkivbild.

Foto: HĂ„kon Mosvold Larsen/ NTB scanpix / TT

Ekonomi2022-07-17 10:37

Det Àr ovanligt mÄnga parter och intressenter inblandade i SAS-konflikten. Tre pilotfack frÄn de olika nordiska lÀnderna, medlare frÄn bÄde Sverige, Norge och Danmark och sÄ förstÄs SAS förhandlare.

Men det tar inte stopp dÀr. Enligt Jacob Pedersen, analytiker pÄ danska Sydbank som bevakar SAS, mÄste varje förslag ocksÄ stÀmmas av med möjliga investerare för att de ska vilja investera i bolaget framöver.

– SAS förhandlar med piloterna, men mĂ„ste ocksĂ„ prata med investerarna. Jag tror att det Ă€r dĂ€rför det blir sĂ„ komplicerat, sĂ€ger han.

Raggar nya pengar

SAS har inlett en slags rekonstruktion i USA under ett sÄ kallat Chapter 11-förfarande, som innebÀr ett skydd mot konkurs under den tid processen pÄgÄr.

Under den hÀr tiden, upp till ett Är, ska SAS försöka fÄ in nya pengar frÄn investerare. SAS har tidigare uppgett att bolaget behöver 9,5 miljarder kronor. Men de tvÄ strejkveckorna har förstÄs gröpt ur det krisande flygbolagets kassa Ànnu mer. SAS har uppgett att strejken kostat bolaget mellan 1 och 1,3 miljarder kronor fram till i torsdags.

BÄde den norska och den svenska staten har sagt nej till att skjuta till mer pengar, men har gÄtt med pÄ att omvandla fordringar pÄ SAS till aktier. Bara Danmark har gett okej till att ge SAS mer pengar.

Det krÀvs alltsÄ nya investerare, vilket gör förhandlingarna tungrodda. Enligt vad vd:n Anko van der Werff uppgett försvÄrar strejken bolagets möjligheter att hitta nya investeringsvilliga partners.

– Om inte SAS och pilotfacken nĂ„r en överenskommelse sĂ„ kan SAS tvingas att sĂ€lja av vĂ€rdefulla tillgĂ„ngar. Det kan vara flygplan och annat, sĂ€ger Jacob Pedersen.

FrÄgan Àr dÄ hur det blir med rekonstruktionen och Chapter 11-processen.

Pussel med mÄnga inblandade

– Det blir intressant, sĂ€ger han, och förklarar att ingen vet hur det blir dĂ„, och hur SAS rĂ€ddningsplan egentligen fungerar nu under en strejk som den hĂ€r.

Men kanske ÀndÄ finns nÄgra investeringskandidater för SAS att prata med.

– Vi vet inte vilka de Ă€r.

– SAS förhandlar inte bara med pilotfacken. Det Ă€r ett stort pussel för att rĂ€dda företaget, sĂ€ger Jacob Pedersen.

Fakta: Det hÀr Àr chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lÀmpar sig för företag som vill kunna fortsÀtta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

En annan fördel med chapter 11 Àr att det, pÄ kort sikt, stoppar inkassokrav frÄn borgenÀrer.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller sÄ kan den pÄtvingas om tre eller fler borgenÀrer lÀmnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

NÀr ansökan Àr inskickad Àr borgenÀrerna tillfÀlligt förbjudna att vidta nÄgra ÄtgÀrder. Företaget eller individen har fyra mÄnader pÄ sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlÀngas till 18 mÄnader. DÀrefter kan borgenÀrerna föreslÄ rekonstruktionsplaner.

Planen Àr i grunden ett kontrakt mellan gÀldenÀren och borgenÀren som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgÄngar.

NĂ€r ett företag eller en individ lĂ€mnar in planen röstar borgenĂ€rerna i frĂ„gan om de ska acceptera den. De Ă€r vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nĂ€sta steg Ă€r att ansöka om en sĂ„ kallad kapitel 7-konkurs – dĂ€r alla tillgĂ„ngar likvideras och borgenĂ€rer i vĂ€rsta fall kan bli helt utan ersĂ€ttning.

KÀlla: Debt.org, amerikansk finanshjÀlpsorganisation

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!