Ăven statsminister Ulf Kristersson (M) manar matkedjorna att följa Lidls exempel.
ââJag tycker att alla ska göra allt man kan för att hjĂ€lpa familjer att klara att ha mat för dagen och att minska inflationstrycket i Sverige. Det tycker jag att alla ska göra, sĂ€ger Kristersson pĂ„ vĂ€g in till EU-toppmötet i Bryssel.
Lidl gick pÄ onsdagen ut med att priset pÄ ett hundratal vanliga matvaror sÀnks rejÀlt pÄ mÄndag, och att priserna ska hÄllas frysta.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) tycker att alla matkedjor som har möjlighet borde följa Lidls exempel.
ââDe som kan bör ocksĂ„ göra det, dĂ€rför att det Ă€r sĂ„ mĂ„nga som kĂ€mpar nu. Inflationen Ă€r hög, sĂ€ger hon.
TT: Varför gjorde inte nÄgon av de matjÀttar du trÀffade i tisdags den hÀr sÀnkningen?
Ta ansvar
ââDen frĂ„gan fĂ„r du stĂ€lla till dem. Vi tar ansvar, parterna som förhandlar om lönerna tar ansvar, men de hĂ€r matjĂ€ttarna mĂ„ste ocksĂ„ ta ansvar.
Hon förklarar att hon varit mycket tydlig om detta dÄ hon trÀffade dem.
Svantesson utesluter inte att hon ocksÄ ska trÀffa matproducenter och leverantörer, men hon ser det som mest prioriterat att fokusera pÄ just de stora livsmedelskedjorna, eftersom de har makt att sÀtta press pÄ leden under.
ââJag tĂ€nker att de hĂ€r de tre matjĂ€ttarna som representerar 90 procent av marknaden kan sĂ€tta ett tryck pĂ„ sina leverantörer. Naturligtvis kan de det. Lidl gĂ„r nu före, sĂ€ger Elisabeth Svantesson.
I Frankrike beslöt tidigare i mars matkedjan Carrefour att sÀnka sina priser, och i Norge har lÄgpriskedjan Kiwi bestÀmt sig för att göra sak. Men i Sverige Àr det Àn sÄ lÀnge bara den lilla uppstickaren Lidl som nappat. Lidl har en marknadsandel i Sverige pÄ cirka 5 till 6 procent.
Följer inte efter Lidl
NÄgot liknande beslut kommer inte frÄn konkurrenten Coop den nÀrmaste tiden, deklarerade Coop pÄ onsdagskvÀllen.
"Vi justerar priser nÀr vi fÄr prisjusteringar frÄn leverantörerna. Vi ser flera rÄvaror som Àr pÄ vÀg ner och förvÀntar oss dÄ prissÀnkningar frÄn leverantörerna. VÄr bedömning Àr att vi kommer att se sÀnkta priser inom vissa kategorier framöver, sade Marcus Björling, pressekreterare pÄ Coop till TT.
Inte heller Axfood, som bland annat Àger Willys och Hemköp, planerar i nulÀget att följa efter Lidl utan sÀger sig satsa vidare lÄngsiktigt.
"Det Ă€r en mycket mer prisaktiv marknad nu och det Ă€r dĂ€rför vi ocksĂ„ Ă€r sĂ„ tydliga med vĂ„r lĂ„ngsiktiga strategi kring Willys arbete att hela tiden jobba med Sveriges billigaste matkasse. PĂ„ alla produkter â inte bara ta ut nĂ„gra enskilda", sade Axfoods vd Klas Balkow till TT pĂ„ onsdagskvĂ€llen.
Ica vill inte lÄta sig intervjuas, men Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, kommenterar i dag skriftligt Lidls prissÀnkning.
âDet visar hur hĂ„rd konkurrens det Ă€r nu, alla aktörer gör allt för att vinna kunderna. FrĂ„n Icas sida har vi gjort och fortsĂ€tter med breda prissatsningar pĂ„ vardagsmaten, ytterligare Stammiserbjudanden och butikernas egna kampanjer".
Han förklarar att Ica pressar leverantörerna.
"Alla inom Ica jobbar stenhÄrt för detta, genom tuffa förhandlingar med vÄra leverantörer och genom att dÀmpa kostnadsökningar bÄde centralt och i butik. Som nÀmnts tidigare sÄ ser vi nu flera tecken nu pÄ prisökningarna kommer att börja avta pÄ flera varor under vÄren" skriver Eric Lundberg till TT.