Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En fjärdedel av drivmedlet är fossilfritt

Sedan reduktionsplikten på drivmedel höjdes 1 januari 2022 ökade andelen fossilfria biodrivmedel kraftigt under fjolåret, visar statistik från branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Allt mer biodrivmedel i våra tankar. Arkivbild.

Allt mer biodrivmedel i våra tankar. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2023-03-29 08:18

Totalt uppgick andelen av den totala försäljningen drivmedel i Sverige till 26,4 procent i fjol, upp från 22,4 procent året före. Den största ökningen stod HVO för, det som blandas i dieseln. Den andelen ökade från 11,9 till 15,5 procent.

Vid årsskiftet 2021/2022 ökade reduktionsplikten på diesel från 26,0 till 30,5 procent. I bensinen ökade motsvarande krav från 6 till 7,8 procent.

Eftersom biodrivmedel är dyrare har det tryckt upp priserna på bensin och diesel, något som fått flera av regeringspartierna och Sverigedemokraterna att lova sänkt reduktionsplikt. Liberalerna håller än så länge emot.

Branschen är orolig att minskad reduktionsplikt ska slå mot industrin som satsat stora pengar på investeringar i biodrivmedelstillverkning.

"Tack vare reduktionsplikten har Sverige sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa. Just nu pågår förhandlingar mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna om vad som ska hända med reduktionsplikten efter 2023. Om reduktionsplikten sänks kraftigt kommer omställningen att fördröjas", säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige, i en skriftlig kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!