Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

E-handeln starkare i november förra året

Tillväxttakten i e-handeln är fortsatt stark. Trots det minskade försäljningen i november med 25 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk handel.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor. Arkivbild.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-12-21 06:00

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta tillväxttakt. Men fjolårets extremt starka novembersiffror uppnåddes inte.

Det var framför allt uppmaningarna att inte trängas i julhandeln och i stället göra julklappsinköpen på nätet som lyfte e-handeln till rekordhöga nivåer i november förra året, enligt branschorganisationen.

"Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Tillväxten i den svenska e-handeln ligger hittills i år på tio procent jämfört med samma period förra året. Inkluderas e-handeln från utlandet är tillväxten elva procent.

Hos svenska e-handlare är det försäljningen av kläder och skor på nätet som har ökat mest i år. Där har försäljningen fram till och med november växt med 20 procent jämfört med samma period förra året.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!