Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Danke schön till alkoholfritt i Tyskland

Suget efter alkoholfria alternativ blir allt större i Tyskland. Inför kommande Oktoberfest ser flera producenter en ökad efterfrågan på just alkoholfri öl.

Suget efter alkoholfri öl i Tyskland har vuxit markant under de senaste åren. Arkivbild.

Suget efter alkoholfri öl i Tyskland har vuxit markant under de senaste åren. Arkivbild.

Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Ekonomi2023-08-27 10:14

Tyskland är ett av de länder i världen vars befolkning dricker mest öl. På senare tid har det dock skett en förändring. Alternativ med en alkoholhalt under 0,5 procent, det vill säga sådana som räknas som alkoholfria, blir numera en allt vanligare syn på barer och restauranger.

Nästan fördubblats

Enligt Destatis, den tyska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån (SCB) har produktionen nästan fördubblats under de senaste tio åren till 670 miljoner liter förra året.

Ett exempel är företaget BRLO som lanserade sin version 2017 under namnet "Naken". Under 2022 ökade försäljningen med 60 procent jämfört med föregående år.

Alkoholfri öl lanserades redan under 70-talet, men i öltokiga Tyskland sågs det länge som en nischprodukt för gravida kvinnor, personer som körde bil och därmed inte kunde dricka eller ett alternativ för tidigare alkoholister.

700 varianter

Inställningen har dock förändrats radikalt och enligt landets branschorganisation finns nu omkring 700 olika varianter som konkurrerar på den stenhårda marknaden. Inte minst på den traditionella ölfesten Oktoberfest i München som inleds om ett par veckor.

Producenterna brottas dock med andra utmaningar. Konsumtionen av öl har minskat, från drygt 100 liter i snitt per person årligen 2013 till 87,2 liter förra året. En yngre generation väljer också bort ölen av hälsoskäl. Branschen hoppas därför på att de alkoholfria alternativen ska vinna ännu mer mark.

– Det kommer inte att att helt ersätta den klassiska ölen, men det har en enorm potential, säger Holger Eichele, ordförande för den tyska branschorganisationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!