Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Coop om pris-kritiken: "Vi skor oss inte"

Coop utnyttjar inte de skenande matpriserna, enligt matjättens vd Marie Nygren. Hon ifrågasätter den kritik som Coop fått av LO-basen Susanna Gideonsson.
–Att bara gå och jämföra på hyllkanten blir felaktigt. Vi har rent mjöl i påsen och vi skor oss inte, säger hon.

Marie Nygren, vd för Coop, är kritisk till LO-basens uttalanden. Arkivbild.

Marie Nygren, vd för Coop, är kritisk till LO-basens uttalanden. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi2023-03-26 16:14

LO:s ordförande Susanna Gideonsson kritiserar Coop för att inte följa sin affärsidé om bra varor till ett rimligt pris. Gideonsson anser att Coops modell med att vara medlemsägd borde fungera bra i dessa tuffa tider.

Marie Nygren ställer sig frågande till kritiken.

– Jag håller ju med om att vår modell fungerar: Att vara medlemsägd, och vår grund är att ha bra varor till bra pris. Men jag är besviken på att hon uttalar sig utan att ha fakta i frågan, säger Nygren.

"Har haft det tufft"

Nygren menar att en ren prisjämförelse inte speglar läget på ett korrekt sätt.

– Vi investerar otroligt mycket i våra medlemmar i form av medlemspriser, personliga och generella, men vi har också vårt fina medlemsprogram som ger upp till fem procent rabatt. Att bara gå och jämföra på hyllkanten blir felaktigt. Vi har rent mjöl i påsen och vi skor oss inte.

Att Coop skulle "gått som tåget", som Gideonsson uttryckte det, är inte en bild som Nygren känner igen.

– Jag vet inte riktigt vad hon syftar på, vi har haft det tufft under många år.

"Ligger 15 procent lägre"

Matjättarnas egna varumärken är de som ökat mest i pris, enligt Matpriskollen. I Coops fall beror det, enligt Marie Nygren, på att de egna varumärkena är tätare kopplade till råvarupris och valuta. Hon säger också att Coop i vissa fall inte tagit leverantörernas ökning vidare ut i handeln, utan tagit dem från sina egna marginaler för att hålla nere priserna.

– Våra egna varumärken ligger 15 procent lägre i pris i snitt om man jämför med leverantörernas varumärken. När vi förhandlar med våra leverantörer gör vi det faktabaserat: Vi tittar på råvarupris, vi tittar på transport och energi, och så tittar vi på om det är ett skäligt pris och godkänner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!