Under onsdagsmorgonen steg priset pÄ diesel med 1:25 kronor per liter till 28:22 kronor. Samtidigt stiger bensinpriset med 35 öre till 23:34 kronor. Priserna som Àr rekommenderade riktpriser för privatpersoner pÄ bemannade stationer Àr nu de högsta nÄgonsin i Sverige.
ââVi har en exceptionell situation pĂ„ grund av kriget i Ukraina dĂ€r Rysslands agerande har drivit upp priserna framför allt pĂ„ drivmedel, men ocksĂ„ pĂ„ energi i södra Sverige. Det börjar nĂ„ en smĂ€rtgrĂ€ns för mĂ€nniskor. BĂ„de mĂ€nniskor och företag drabbas hĂ„rt av detta och dĂ„ tycker jag att det Ă€r politikernas ansvar att agera, sĂ€ger finansminister Mikael Damberg till TT i samband med ett besök i Göteborg.
Regeringen kommer att lÀgga fram ett krispaket med stödÄtgÀrder inom kort, berÀttar han. Redan inom nÄgon vecka kan ett förslag presenteras.
Utesluter inga ÄtgÀrder
Vilka ÄtgÀrder som rent konkret kan komma pÄ frÄga Àr Ànnu inte bestÀmt, men finansministern berÀttar att han inte utesluter nÄgot.
ââVi tittar pĂ„ flera olika delar: finns det direktstöd att ge? Finns det skattejusteringar som kan göras? Vad Ă€r de framkomliga vĂ€garna för att Ă„stadkomma förĂ€ndring i verkligheten? DĂ„ mĂ„ste den förĂ€ndringen trĂ€ffa de grupper som Ă€r mest berörda naturligtvis, sĂ€ger Damberg.
Finansministern vill inkludera övriga riksdagspartier, "sÄ att det blir ett paket som gÄr genom riksdagen och skapar förÀndring".
Sedan Ryssland invaderade Ukraina har drivmedelspriserna höjts markant â och de fortsĂ€tter uppĂ„t. I mĂ„ndags kostade en liter diesel 25:47 kronor, och en liter bensin 22:04 kronor. Bara tvĂ„ dagar senare har dieselpriset höjts med flera kronor, och bensinpriset med drygt en krona.
ââVi ser hur priserna rör sig uppĂ„t med ungefĂ€r en krona om dagen nu. Det hĂ€r kriget fĂ„r konsekvenser för Sverige och ingen politiker kommer att kunna kompensera allt. DĂ€remot kommer vi kunna agera för att lindra de hĂ€r konsekvenserna och det mĂ„ste vara utgĂ„ngspunkten i detta, sĂ€ger Mikael Damberg.
Kan bli förlÀngt elprisstöd
Finansministern utesluter inte heller att förlÀnga de stöd som regeringen införde för att kompensera hushÄllen för höga elpriser under vintern.
ââDet Ă€r en sĂ„dan sak som man mĂ„ste diskutera. Sedan har inte elpriserna stuckit i hela landet den hĂ€r gĂ„ngen, det Ă€r framför allt i södra Sverige som elpriserna har stuckit ivĂ€g pĂ„ grund av oron pĂ„ gasmarknaden, sĂ€ger Mikael Damberg och tillĂ€gger:
ââJag utesluter inte att man kan förlĂ€nga det. Det Ă€r ett etablerat system som nu finns och som skulle kunna nĂ„ framför allt de hushĂ„ll som Ă€r vĂ€rst drabbade.
Moderniserat reseavdrag
Samtidigt, poÀngterar Mikael Damberg, vet man inte hur lÄngvarig krisen blir. DÀrför behöver regeringen parallellt arbeta med fler, lÄngsiktiga ÄtgÀrder. Bland annat vill regeringen modernisera reseavdraget för jobbresor. Det Àr viktigt, inte minst för de som lever pÄ landsbygden, menar Damberg.
ââEtt moderniserat reseavdrag behöver ta höjd för att mĂ€nniskor som lever pĂ„ glesbygd och landsbygd har ett behov av sin bil i sin vardag pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n de som lever i storstĂ€der dĂ€r kollektivtrafiken fungerar, sĂ€ger Damberg och fortsĂ€tter:
ââJag kommer att lĂ€gga fram ett förslag om ett moderniserat reseavdrag som mer liknar det som landsbygdskommittĂ©n efterfrĂ„gade, det vill sĂ€ga ett avstĂ„ndsbaserat och fĂ€rdmedelsneutralt reseavdrag. Men jag menar att det rĂ€cker inte med att titta pĂ„ ett moderniserat system. NivĂ„erna pĂ„ reseavdraget har inte justerats sedan 2008-2009, vi har en helt annan prisnivĂ„ nu.