Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bedragare utnyttjar Swedbank-haveriet

Swedbank har fortfarande en del "följdverkningar" efter it-haveriet i slutet av förra veckan. Nu varnar banken också för att bedragare utnyttjar situationen.

Swedbank drabbades av it-haveri och i spåren av det bedragare. Arkivbild.

Swedbank drabbades av it-haveri och i spåren av det bedragare. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-05-02 10:49

Swedbank drabbades kvällen till torsdag av ett stort it-haveri. En uppdatering av ett system gick fel och för många kunder såg det plötsligt ut som de hade minus på sina konton.

Bankens kundtjänst och sociala medier översvämmades av oroliga människor som inte kunde handla mat eller betala räkningar. Först ett dygn efter att problemen uppstod uppgav Swedbank att det var löst.

"Grundproblemet är löst och rättat men det finns följdverkningar som kan påverka kunder. Det finns transaktioner som inte är slutförda efter rättningarna. Detta kan göra att kunder ser ett värde som upplevs som felaktigt", skriver banken på måndagen.

Nu står det klart att bedragare passar på att utnyttja situationen kring störningarna genom att ringa upp kunder och utge sig att vara från Swedbank.

"Vi uppmanar våra kunder att aldrig lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter, BankID eller annan personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte så. Om någon ringer upp och erbjuder hjälp med bankärenden, tacka nej och lägg på", skriver Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till TT.

Det förekommer också att Swedbank-kunder blir kontaktade av bedragare via sociala medier. Swedbank uppger att alla kontakter går via bankens egna digitala kanaler, kundcenter eller kontor.

Exakt omfattning på bedrägerierna är enligt Unni Jerndal svårt att uppskatta, mer än att det rör sig om "tydliga signaler".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!