Tesla Club Sweden har utnämnt Norrköping till landets sämsta elbilstad. Jag tror det stämmer. Det är tråkigt, därför att elbilarna behövs för att komma ifrån fossilberoendet. Och nu är de det fordonssegment som utvecklas snabbast.
NT har kommenterat att kommunen inte ska sätta upp laddstolpar och inte skänka bort el. Det sistnämnda kan man väl instämma i, men jag tycker nog att då kommunen bygger P-platser kan kommunen gott se till att en del av dessa förses med laddstolpar.
Men kommunen har andra viktiga uppgifter. Nu ser man över normerna för hur många P-platser som ska finnas på respektive fastighet vid ny- och ombyggnad. Hittills har normerna varit tämligen realistiska i den meningen att större delen av P-behovet ska klaras på fastigheten. Framöver ska det inte finnas plats för bilarna då det gäller byggen i centrala lägen.
De här förslagen tar ingen hänsyn till att elbilar behöver laddas på nätterna. Elbilar "tankas" i nödfall vid en laddstolpe, men det är på nätterna grunduppladdningen sker. Det är också precis vad som behövs för att belasta elnätet så jämnt som möjligt. För närvarande måste man vara villaägare för att kunna ha elbil i stan. Kommunen har inte gjort något för att ändra på det inför framtiden.
Ett bra komplement till att ladda hemma på natten är att ladda på jobbet. Numera finns smarta lösningar som ser till att bilen laddas då det passar nätet. Man kommer på morronen, knappar in när bilen behövs nästa gång och så sköter systemet resten. Betalfrågan är inte helt lättlöst eftersom den som säljer el måste starta ett elhandelsbolag. Jobbigt. Men det går att ta betalt via ombud. Eller ta betalt för p-platsen, inte för strömmen. Finns viljan finns lösningar.
Det är dags att inse att elbilar behövs för omställningen till fossilfritt, att elbilarna i första hand ska laddas på nätterna, och att det ska vara möjligt även för hyresgäster och bostadsrättsboende att ha elbil. Det ska inte vara ett privilegium för villaägare att köra avgasfritt.