Socialdemokraterna hävdar att de problem som finns inom skolan idag har orsakats av Alliansregerings tid vid makten de senaste fem åren. Det är ett mycket märkligt påstående. PISA-undersökningen gäller femtonåriga elever som alltså har gått i skolan 2001-2009. Under den tiden har inte Alliansregeringen haft en chans att påverka dessa elevers kunskaper. Sanningen är att de problem vi ser idag, att svenska elever halkar efter i internationell jämförelse, i stor utsträckning förklaras av den politik som kännetecknade de socialdemokratiska regeringsåren mellan 1994 och 2006.
Intressant är att vårt grannland Finland har motsatt utveckling. Sverige har gått från ett topposition till en betydligt lägre nivå, Finland uppvisar toppenresultat. Vad kan detta bero på, är en fråga jag ställer mig. I Finland har skolan hög status och lärarna är auktoriteter. Eleverna får specialträning när så behövs och det är mycket klassundervisning med efterföljande prov. Dessutom är familjerna stabilare än i Sverige. Om Sverige ska fortsätta att vara en kunskapsnation är det avgörande att vi har ett utbildningssystem av högsta kvalitet. Låt oss lära av Finland. Vi ser idag hur konkurrensen ökar globalt, inte minst från Asien. Skolan och undervisningen handlar om att lägga grunden för goda förutsättningar för en god framtid för hela vårt land.
Alliansregeringen har, efter starka påtryckningar från KD, de senaste fem åren genomfört en rad åtgärder för att svensk skola ska prestera bättre. Beslut har fattats om en ny skollag som stärker elevens rätt till en skola för kunskap och arbetsro. Nationella prov har införts redan från årskurs 3 och särskilda pengar har avsatts för att stärka elevers kunskaper i att räkna, läsa och skriva. Det så kallade lärarlyftet, då 4,3 miljarder kronor avsattes 2007-2010 för att ge behöriga lärare möjlighet att förstärka sin ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kompetens, är den största statliga fortbildningssatsningen någonsin. Denna satsning kommer att fortsätta under denna mandatperiod och kommer dessutom kombineras med ytterligare satsningar på vidareutbildning av obehöriga lärare, stärkt pedagogiskt ledarskap och forskarskolor för lärare och förskollärare.
Vidare anser vi Kristdemokrater att stöd ska ges till familjer. Trygga elever lär bättre och i den meningen kan familjepolitiken kopplas till skolpolitiken.
Min förhoppning är att Alliansregeringens satsningar kommer skapa en skola i världsklass som gör att våra elevers skolresultat kommer att höjas. Men vi är inte färdiga, mer behöver göras. Alla elever måste få känna glädje i lärandet.