Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varför tog det sån tid?

Norrköping2010-12-03 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det ska inte behöva ta över fem timmar innan tågresenärerna kan komma iväg efter ett ledningshaveri. Under tisdagseftermiddagens ledningshaveri mellan Kimstad och Gistad på stambanan var de 800 resenärerna i de tre strandsatta X2000-tågen instängda i över fem timmar. Detta är inte rimligt mitt i fjärde storstadsområdet! Varför är räddningsberedskapen så dålig? Haveriet var ju inte speciellt svårartad. Inga bortspolade banvallar, ingen uppbruten räls och inte heller några urspårade eller krockskadade tåg. Det borde gå snabbt att hitta strömbrytarna till de nedrivna ledningarna, och att skicka ut kompetent personal som bryter strömmen och kontrollerar att de nedrivna ledningarna inte är spänningsförande. Inom någon timma borde också diesellok ha dirigerats fram och dragit de strandsatta eltågen till Norrköping och Linköping för vidaretransport av resenärerna till deras resmål. Beredskapen för att lösa nödsituationer måste bli bättre hos järnvägs- och tågaktörerna. Det är inte rimligt att drabbade resenärer ska behöva sitta instängda i flera timmar i tåg som kyls ut och med toaletter som inte fungerar. Till saken hör också att området för denna händelse inte är långt ute i någon ödemark utan i det tämligen tätbefolkade centrala Östergötland under normal arbetstid.
Läs mer om