Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varför låna ut spårvagnar när vi själva har för få?

Norrköpingsvagn på väg över Djurgårdsbron mot Nordiska museet i Stockholm.  Foto: Stig Sundström

Norrköpingsvagn på väg över Djurgårdsbron mot Nordiska museet i Stockholm. Foto: Stig Sundström

Foto: Stig Sundström

Norrköping2010-10-20 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköping försörjer Stockholm med spårvagnar. Det får till följd att man tvingas köra i Norrköping med gamla vagnar som saknar lågt insteg. Dessa är inte anpassade för passagerare med funktionsnedsättning. De gamla vagnarna kommer snart att rulla i daglig trafik.Man lånar alltså ut moderna spårvagnar till Stockholm framför att kunna hålla god service i hemstaden. Det försämrar för dem som har mest behov att kollektivtrafiken. Många undrar nu vad det är för vits med att låna ut vagnar så att det orsakar allvarliga hinder för Norrköpingsbor. Dessa betalar för de nya dyra vagnarna men tillåts inte använda dem fullt ut.Tjänar Norrköping pengar på att låna ut dem till Stockholm? Är det i så fall så mycket pengar att man anser det värt att åsidosätta sina resenärer i Norrköping?Det vore intressant att höra från ansvarig politiker varför man över huvud taget lånar ut vagnar och gör det med så dålig planering att de inte räcker till för alla i Norrköping?
Läs mer om