Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varför är ni så tysta, företagare?

Svensk Kvalitetsindex har frågat ca 4 500 svenskar vad de anser om olika former av resande. De allra flesta ökar sina indextal, dock inte SJ vilket är föga förvånande. Visst har SJ ett stort ansvar, ingen tvekan om det. Men det är inte riktigt så enkelt.

Norrköping2010-12-14 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen har ett ansvar som ägare och kommer som jag ser det väldigt lindrigt undan. Och ser vi runt om i Europa satsas det på järnvägar i en omfattning som är imponerande. I Sverige halkar vi efter och då skall vi komma ihåg att landet är stort rent geografiskt i förhållande till många andra länder.

Det handlar om väldigt långsiktiga investeringar som på sikt främjar säkerhet, miljö och inte minst ekonomisk tillväxt. Allt fler - trots osäkerheten - vill åka kollektivt. Om det inte sker drastiska förbättringar väljer förmodligen många att åka bil. Människor måste helt enkelt veta om man kommer fram i tid till t ex ett möte. Frågan är hur den ekonomiska tillväxten påverkas av alla förseningar?

Grundproblemet är att det är för trångt på spåren. Det är inte bara persontrafiken som drabbas, utan också godstrafiken. Risken är uppenbar att allt fler kommer att välja att frakta gods på vägarna istället och vi vet alla vad det kommer att medföra.

Jag är orolig för att regeringen inte inser att det måste satsas mer på kollektivtrafik och inte minst på snabbtåg. Socialdemokraterna har föreslagit att Ostänken skall byggas och på sikt Götalandsbanan. Det betyder att vi kan ta oss snabbt och säkert till olika platser i landet. Samtidigt frigörs spår som innebär radikala förbättringar för gods- och pendeltågstrafik.

Men tyvärr går utvecklingen åt fel håll. Regeringen är i grunden negativ till Ostlänken. Dessutom har man beslutat att flera operatörer får köra tågtrafik. Detta är ett hot mot vår pendeltågstrafik och det kommer att påverka människors möjlighet att ta sig fram till t ex sina jobb. Regeringen är emot att Ostlänken byggs. Jag vill dock betona att partierna i Östergötland är överens. Vi socialdemokrater kommer att fortsätta att driva frågan, men jag tror inte att regeringen kommer att lyssna. Vi vet att näringslivet i Östergötland vill att Ostlänken byggs och regeringen är säkert beredd att lyssna mer på företrädare från näringslivet. Jag tycker att det har varit lite tyst ifrån företagarna i detta avseende.

I Göteborg med omnejd har företagarna och politikerna gemensamt drivit en mängd infrastrukturfrågor och jag skulle vilja säga att framgångarna har varit monumentala.

Läs mer om