Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Välkommen hit, ministern

I morgon kommer Ulrica Messing till Norrköping. I sin roll som infrastrukturminister skall Messing inviga den nya myndigheten Luftfartsstyrelsen. Luftfartsverket kvarstår som ett renodlat affärsdrivande verk medan den nya Luftfartsstyrelsen skall ägna sig åt bl a tillsyn och tillstånd av flygverksamheterna i Sverige.

Widar Andersson vill gärna prata med infrastrukturminister Ulrica Messing när hon i morgon kommer till Norrköping. 
FOTO: SCANPIX

Widar Andersson vill gärna prata med infrastrukturminister Ulrica Messing när hon i morgon kommer till Norrköping. FOTO: SCANPIX

Foto:

Norrköping2005-02-15 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är således Luftfartsverket som hos regeringen ansökt om att "befrias" från ägandet av flygplatserna i Jönköping och Norrköping. Kungsängen är - kort sagt - ingen bra affär för staten.
Kan då Kungsängen i Norrköping vara en god affär för en annan ägare?
Staten ger idag ett omfattande stöd även till kommunalt ägda flygplatser. Trots det statliga stödet är dock kommunala flygplatser accelererande förlustmaskiner för ägarna. Ett av de ytterst få undantagen är Nyköpings privatägda flygplats Skavsta. Tack vare Ryanair och tre andra flygföretag ökade passagerarantalet under 2004 med drygt 37 procent jämfört med året före. På de flesta andra platser i landet är det dock förluster som gäller för flygplatserna. I Värmland finns t ex tre flygplatser som drivs med statligt stöd. Staten äger själv Karlstads flygplats och i Torsby och Hagfors är flygverksamheten möjlig endast genom betydande statliga bidrag och investeringar. Dalarnas två flygplatser är belägna i Borlänge och Mora och ingen av dem är i närheten av lönsamhet. Framtiden för i vart fall flyghamnarna i Borlänge och Karlstad är därför mycket osäker.
Norrköpings flygplats har i huvudsak två problem gemensamma med Borlänge och Karlstad. För det första ligger flygplatsen för nära Stockholm.
Regeringen för nationalstaten Sverige utgår nämligen från avstånd/restid till Stockholm när den prioriterar mellan flygplatserna. Investeringarna i motorväg och snabbtågsförbindelser mellan Norrköping och Stockholm har otvetydigt minskat behovet av flyg mellan de båda städerna. För Norrköping är emellertid flygtrafiken till Köpenhamn mycket mer intressant än dito till Stockholm. Köpenhamn ligger som bekant i ett annat land och flygrutterna dit röner därför inte samma intresse från den svenska staten.

<B>Kungsängens andra stora problem är att det inte finns någon priskonkurrens på flygsidan. Det är kort sagt för dyrt att flyga från och till Norrköping. På Gotland upplevde man tidigare samma problem. Där tog dock näringslivet tag i saken med egna händer.</B>

De bildade företaget Gotlandsflyg AB. På ett par år har de vänt trenden. Biljettpriserna sjunger och passagerarantalet ökar. Glädjande nog är rutten Kungsängen-Visby en av de linjer som möter ett stigande intresse hos passagerarna.
Mot denna bakgrund är det möjligt att skönja ett antal framtidsscenarios för flygverksamheten i Norrköping. Ett alternativ är att öka pressen på regeringen i syfte att jämställa betydelsen av avstånden och restiderna till Köpenhamn och Stockholm. Stockholm är trots allt inte universums medelpunkt. Dessutom är det inte orimligt att tänka sig att det lokala näringslivet samlar ihop sig och startar Norrköpingsflyg AB. Gotlandsflyg AB har ett bra koncept och de verkar redan i ett kluster av liknande lågprisbolag. Med en aktiv lågprisaktör på Kungsängen är det kanske möjligt att få upp antalet landningar/starter till en sådan nivå att flygverksamheten kan bli intressant för någon offentlig eller privat affärsdrivare.
Eller så ger man upp tanken på Kungsängen för att istället lägga krutet på att få till stånd en supersnabb pendel á la Arlandabanan mellan Norrköping och Skavsta.
Så välkommen till Norrköping i morgon, Ulrica Messing. Som du förstår har vi en del att tala om.