Utredning - bara terapeutiskt syfte
Politiskt, militärt och journalistiskt hög - och småvilt samlas nu på Högfjällshotellet i Sälen. Den årliga Folk- och Försvarskonferensen har rullat igång. Mötet i nordvästra Dalarna genomförs givetvis mot fonden av tsunamikrisen. Begreppen "Folk" och "Försvar" ges sålunda en delvis ny dimension.
Utredare Johan Hirschfeldt. FOTO: SCANPIX
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Under det mediala förspelet till konferensen i Sälen har utredaren Åke Pettersson haft en central position. Pettersson har tidigare, på regeringens uppdrag, utrett behovet av reformer av det kris - och säkerhetspolitiska arbetet på regeringskansliet. Åke Pettersson föreslog bl a inrättandet av ett centralt kriskansli i regeringen. Detta förslag har inte förverkligats och för detta har regeringen fått utstå en hel del kritik under de veckor som gått.
Utredningsväsendet är en viktig del av den offentliga maktutövningen. Utredningarnas förslag och remissinstansernas synpunkter på förslagen är - likt regeringens propositioner och riksdagens debatter och beslut - öppna och tillgängliga för alla medborgare. Den som önskar kan därför löpande utvärdera vad regeringarna och riksdagarna vidtar för åtgärder på olika samhällsområden. Tar politikerna intryck av utredningarna eller läggs förslagen till handlingarna utan åtgärd? Vilka argument använder sig politikerna av för att tillmötesgå och/eller tiga ihjäl utredningarnas propåer? Och hur står sig dessa argument när de vägs av mot utredningarnas argumentation för sina förslag?
Ett av regeringens och på den tiden, centerpartiets främsta argument för att inte följa Petterssons förslag var att det innehöll otydligheter om ansvarsfördelningen mellan kriskansliets chef och statsministern. Med facit i hand kan vi nu konstatera att sådana oklarheter i befälsföringen hade riskerat att ytterligare förvärra de samordningsproblem som drabbade Sveriges centrala myndigheter vid inledningen av tsunamikrisen.
Regeringen och centern kan därför sägas ha haft skäl för sin tveksamhet inför dessa delar av Åke Petterssons förslag.
Offentliga utredningar skall ges tid, kompetens och resurser som är tillräckliga för att kunna lägga genomarbetade och välanalyserade förslag till regeringen. Utredningar och kommissioner av den typ som Johan Hirschfeldt nu skall leda, har därför egentligen bara terapeutiska uppgifter. De skall - vilket kan vara viktigt nog - "ha hand om" tsunamikrisens efterbörd under tiden fram till den första december i år. De förslag och betänkanden som Hirschfeldt och hans kollegor kan presentera under dessa fattiga månader kommer däremot att smälta undan lika fort som snödrivorna nu gör i dimmorna och regnet i Sälen.