Nu drabbas resenärerna fullt ut av att man tagit bort 20 turer varje dag för buss 116.
Veckorna före jul fick skolungdomarna från Djäkneparkskolan stå och vänta i flera timmar för att komma ut med buss till Lindö. Beroende på utglesningen av turerna och det kalla vintervädret var bussen redan överfull när den kom till Djäknepark. Niklas 13 år berättar om hur han dagligen i det kalla vintervädret tvingats stå och se upp till tre fullsatta bussar köra förbi medan det blev allt mörkare. Jag tycker att de ansvariga för kollektivtrafiken borde stå tillsammans med de frusna eleverna och tala om att de dragit in så många turer att de ska räkna med att vänta 1,5 timmar. På arbetsplatserna Tegelgårdens äldreberoende, Peterson Packaging AB med flera arbetsplatser är man numera helt utlämnade till att åka bil. Problemet är att alla har inte bil.
På min interpellation om utarmningen av buss 116 fick jag den 20/12 skiftligt svar på att kommunen arbetar för att förbättra tillgängligheten till kollektivtrafik, gång- och cykelvägar i hela kommunen. Det betonades att detta själklart gällde även Lindö. Att man dragit in 130 turer per vecka för buss 116 förtegs liksom att resenärer till alla andra tätområden i Norrköping som Hageby, Fridvalla, Hallberga, Fyrby, Klockartorpet, Vidablick, Eneby, Kvarnberget, Hestaberg, Vilbergen, Smedby, Skarphagen och Svärtinge kan man med kollektivtrafiken komma hem vardagar efter kl 23:00 utom till Lindö.
Som förklaring uppgavs det i svaret att det var för litet underlag med 5000 boende i Lindö. På frågan varför man kan åka buss och komma ut till Herstaberg som bara har 248 innevånare både kl 23:06 och 23:36 blev det inget svar. Det visade sig att det nya kommunalrådet från miljöpartiet Mattias Stenberg inte satt sig in i ärendet och därför inte kunde svara på någon fråga utan valde istället att tiga. Miljöpartiet lovade i valet att förbättra kollektivtrafiken med tätare turer men nu vet alla att det blev tvärtom.