Ungerska vanor bidrog till olycka

Norrköping2004-11-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Promillehalten hos föraren var cirka 1,8. Hade det inte varit några promille hade kraschen nyligen, mellan en långtradare och två personbilar i Skåne, inte inträffat. De fem personer - tre vuxna och två små barn - som dödades hade kommit oskadda fram och inte mött någon lastbil på fel sida av vägen.
En promillehalt på 1,8 är inget som bara händer, utan orsak. Föraren som kör lastbil med 1,8 promille i blodet hör hemma i ett dryckesmönster, och det han dricker har ett eller flera företag tillverkat och sålt. Lastbilen och dess förare kom från Ungern.

<B>Skillnaden minskar</B>
I det landet har det under många år druckits mycket mer alkohol än i Sverige under samma tid. Till Ungerns arv från kommunisttiden hörde den största dödligheten i skrumplever i något europeiskt land utanför den tidigare Sovjetunionen. Ungern har fortfarande en hög alkoholkonsumtion, men skillnaden mellan Sverige och Ungern minskar.
Med en alkoholförbrukning som placerar ett land i Europatoppen för skrumplever är det helt ofrånkomligt att personer med alkoholproblem finns i de flesta yrken, och även är långtradarförare. Dödskraschen vid Svedala var ingen onormal och oväntad händelse när en åkerinäring bedrivs i ett land med Europas största dödlighet i skrumplever.

Bryggerivinst
Varje gång en svår alkoholskada inträffar - med till exempel 1,8 promille och fem trafikdödade - är det också ett eller flera företag som haft vinning av att tillverka och sälja den alkohol som orsakat skadan. När det gäller de fem dödsfallen vid Svedala är det klarlagt vilket ett av dessa företag är.
Polisen beslagtog i lastbilshytten dels några urdruckna, dels 18 oöppnade starkölsburkar från det välkända, börsnoterade danska företaget Harboe Bryggeri. De urdruckna burkarna var inte tillräckligt många för att ha orsakat alla de 1,8 promillen. Vi kan dock utgå från att öl från Harboe förvärrat förarens berusning och därmed är en av orsakerna till de fem dödsfallen.

Lågprisvaror
Vi kan därmed följa trådarna från lastbilshytten och det utbrända bilvraket vid Svedala till de affärsintressen Harboe har i ölförsäljning i Sverige. Företaget är på sin danska hemmamarknad främst inriktat på lågprisvaror i detaljhandel, inte på restaurangförsäljning, och är ganska stort i lågpriskedjor som Netto och i de särskilda gränshandelsbutiker som med EU-kommissionens stöd undergräver Sveriges alkoholpolitik.
Grossist för Harboes försäljning hos Systembolaget är Stockholmsföretaget Galatea Spirits AB, som marknadsför för whisky och öl, bland annat genom att vara sponsor för en av Sveriges mest kända idrottsklubbar Hammarby.

Fylleriöl
Genom Systembolaget i Norrköping och på andra orter säljer Harboe för närvarande inte just det 5,9-procentiga öl som fanns i lastbilshytten vid Svedala, men däremot såväl starkare som svagare ölsorter. Bland dessa finns såväl ett typiskt fylleristarköl i 8-procentklassen med en björn på etiketten som ett lågprisstarköl.
Kommer de efterlevande till de fem som dödades vid Svedala att få någon ekonomisk ersättning från Harboe Bryggeri A/S? Det är mycket osannolikt. Även där orsakssambandet är glasklart mellan berusning med ett företags alkoholvaror och ett våldsbrott eller en svår trafikolycka brukar de som drabbas av brott eller blir påkörda vara helt utan möjlighet att få skadestånd från tillverkaren eller grossisten.
I praktiken har alkoholtillverkare och partihandlare med alkohol fribrev från alla skadeståndsanspråk från brottsoffer och trafikoffer. Ju mer alkoholförbrukningen i Sverige flyttar sig uppåt i riktning mot ungersk nivå, ju mer orimlig blir alkoholföretagens frihet från ekonomiskt ansvar vid brott och trafikdödsfall.
Läs mer om