Transportbehov
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den 18 mars inbjuder regeringen till ett transportpolitiskt seminarium i Linköping. På seminariet ges tillfälle till direkt samråd med regeringen. Senast vid detta tillfälle behöver Mattias Ottosson och Lena Micko uppträda som gemensamma företrädare för den Fjärde storstadsregionen. Redan nu tycks det stå mer eller mindre klart att bara en flygplats kommer att få fortsatt statligt stöd. Den enda flygplatsen som har en ägare som vill ha flygplatsen kvar är Linköping. Samtidigt har Norrköpings hamn förutsättningar att få en mycket förstärkt position i Europa. Bygget av Ostlänkentåget - som f.ö. kommer att passera Skavsta flygplats - kan kanske snabbas på. Mycket finns att göra för den som vill smida medan järnet är varmt. I juni kommer ett transportpolitiskt paket till den Fjärde storstadsregionen. Det vet vi. Men finns det några funktionella mottagare av paketet?