Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Transportbehov

Norrköping2005-02-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I juni presenterar regeringen en transportpolitisk proposition. Förslagen från regeringen kommer att beröra många människor i Östergötland. Företagare med transportbehov, tågresenärer, flygresenärer, båtresenärer... kort alla vi som har behov av transporter utanför kommungränsen har anledning att engagera oss i dessa frågor.
Den 18 mars inbjuder regeringen till ett transportpolitiskt seminarium i Linköping. På seminariet ges tillfälle till direkt samråd med regeringen. Senast vid detta tillfälle behöver Mattias Ottosson och Lena Micko uppträda som gemensamma företrädare för den Fjärde storstadsregionen. Redan nu tycks det stå mer eller mindre klart att bara en flygplats kommer att få fortsatt statligt stöd. Den enda flygplatsen som har en ägare som vill ha flygplatsen kvar är Linköping. Samtidigt har Norrköpings hamn förutsättningar att få en mycket förstärkt position i Europa. Bygget av Ostlänkentåget - som f.ö. kommer att passera Skavsta flygplats - kan kanske snabbas på. Mycket finns att göra för den som vill smida medan järnet är varmt. I juni kommer ett transportpolitiskt paket till den Fjärde storstadsregionen. Det vet vi. Men finns det några funktionella mottagare av paketet?
Läs mer om