Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tillbaka till skolbänken, Jan Björklund

Norrköping2010-01-16 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Arbetet med de nya läroplanerna är i fullgång och betygshetsen tycks gå liksom en epidemi bland Folkpartisterna. Utan vetenskapliga teorier som utgångspunkt piskar major Björklund arbetet framåt. Frågan är vad det kommer att kosta, alltså inte i pengar utan i förlorad självkänsla och utebliven förbättringseffekt gällande elevers kunskapsutveckling. Folkpartiet har en omodern utbildningspolitik utan pedagogisk bas som tyvärr riskerar att sjösättas i praktiken. Nyinförande av bokstavsbetyg, inspektioner och kontroller är nyckelord hos liberalerna. 360 miljoner kronor, det är vad Folkpartiet vill satsa på ytterligare kontroller och inspektioner. Företeelser som enligt svensk och internationell forskning visat sig vara totalt verkningslösa i avseendet att utveckla kvaliteten på undervisningen i skolan. Hårdare tag i skolan, öka betygskalan och fler straffåtgärder mot elever, Folkpartiet populisterna, kanske kan vara en ny passande slogan för neoliberalerna. Evidensbaserad forskning skall vara grunden i utvecklandet av det svenska skolväsendet. Motivationen hos elever skall tillvaratas och nyfikenheten och sökandet efter kunskap skall främjas. Det är därför betygshetsen är så farlig Jan Björklund, den får elever att söka efter bokstavskombinationer och inte efter kunskapen. Alla har rätt till kunskap och bildning. Möjligheten till att få adekvat utbildning måste säkerställas genom offentligt driven, avgiftsfri och betygsfri skola där lärandet och kunskapssökande står i centrum.Det kommer att kosta enorma summor att reparera skolväsendet om Björklunds opedagogiska experimenterande blir verklighet, men en del saker går aldrig att återställa och vissa sår läker aldrig.
Läs mer om