Tävlan OCH samarbete Norrköping-Linköping
På Folkbladets debattsidor diskuteras just nu det som kallas för den "Fjärde storstadsregionen". Politikerna som dragit igång projektet hoppas att ett närmare och mer förtroendefullt samarbete mellan Norr- och Linköping skall kunna bidra till ökande företagsamhet och större inflyttning till regionen. Kort sagt vill de åstadkomma mer av dynamisk tillväxt i vår del av Sverige.
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<B>Ett återkommande tema i den ifrågasättande debatten är farhågan för att Norrköpingsborna kommer att förlora på samarbetet med Linköping.</B>
Flygplatsfrågan, sjukhusens placering och universitetets utveckling är exempel på sakfrågor som lyfts i diskussionen.
Norrköping och Linköping är vana att konkurrera med varandra. Under senare delen av förra seklet drabbades arbetarstaden Norrköping av mycket stora nedläggningar och avvecklingar av den basindustri som dittills dominerat staden. Samtidigt förvandlades "bonde- och marknadsstaden" Linköping till en drivande och växande universitetsort.
Städernas upp- respektive nedgångar spelar givetvis roll för hur samarbetet uppfattas av medborgarna i de båda städerna.
<B>Samtidigt är det just städernas olikheter som skapar den nödvändiga bredden för att ett samarbete skall bli nyttigt för medborgarna i stort - och inte bara för dem som sköter samarbetets byråkratiska överbyggnad.</B>
För att skapa mer dynamik och frigöra utrymme för nysatsningar borde kommunerna t ex kunna upprätta gemensamma förvaltningar och nämnder på vissa områden. Norrköping och Linköping borde också kunna genomföra gemensamma upphandlingar inom tjänstesektorn. I flygplatsfrågan - liksom i andra frågor - bör man dock utgå ifrån att respektive kommun slåss och kämpar för sin sak så länge det bara går. Samarbete på vissa områden betyder inte att konkurrensen skall portförbjudas på andra områden.