Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stolligt lagförslag från skolministern

I helgen misslyckades regeringen att komma överens med miljöpartiet om innehållet i en ny skollag. Miljöpartiet stod på sig mot regeringens och vänsterpartiets försök till ökad statlig styrning i detaljfrågor inom skolan. Tvärtom krävde miljöpartiet ökad frihet för framförallt de kommunala skolorna.

Foto:

Norrköping2005-06-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Miljöpartiets förhandlare riksdagsledamoten Mikaela Valtersson säger till TT att mp vill ge de kommunala skolorna liknande friheter som friskolorna har idag. Enligt skolminister Baylan skulle emellertid ökad frihet för de kommunala skolornas medarbetare, elever och föräldrar leda till en "flumskola".
Det är obegripligt att regeringen håller fast vid det förslag till skollag som en djupt oenig statlig kommitté lade fram för två år sedan.
Förslaget var helt dött redan när det presenterades. Organisationen Sveriges Kommuner och Landsting - som representerar nästan alla skolägare - de borgerliga partierna och miljöpartiet har konsekvent motsatt sig kommitténs förslag som i princip innebär återförstatliganden av vitala delar av skolarbetet. Enligt förslaget skall skolornas ägare inte längre vara ansvariga för verksamheten. Detta ansvar skall istället läggas på rektorer och skolchefer.
Staten skall även - enligt skollagskommittén - återigen ta befälet över detaljer i skolornas upplägg av undervisningen.

<B>Socialdemokratin och vänsterpartiet har kommit helt fel i skollagsfrågan.</B>

Staten bör gärna höja kraven på skolornas resultat - fler nationella prov, skriftliga omdömen, mm.
Skolor som bedriver verksamhet för skattebetalarnas pengar skall ha höga krav på sig.
Elevernas intresse av bästa möjliga utbildning skall stå i centrum.
Men staten har naturligtvis ingen som helst kompetens att reglera hur varje skola möter varje enskild elev. Varje elev har rätt till en personligt designad utbildning. Varje elev har rätt att bli mött där han/hon befinner sig mognadsmässigt och kunskapsmässigt.
Skolminister Ibrahim Baylan säger till TT att regeringen nu skall skicka ut skollagsförslaget på remiss igen. Den förra remissrundan gav ett rungande nej till centralisering och förstatligande av utbildningsprocesserna vid landets 6 000 grundskolor. Jag vet inte vart Baylan tänker sig att skicka remissomgång nummer två om han vill få några för regeringen mer lämpliga svar?

<B>Förslaget var stolligt och extremt redan när det presenterades. Och det har inte blivit bättre under de två år som gått.</B>

Det bästa vore därför att remittera förslaget direkt till politikens papperskorg. Låt den märkliga skollagskommitténs betänkande gå till evigheten och låt det vila i frid.