Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skriftliga omdömen i skolan infördes av Alliansen 2008. Elever och föräldrar ska genom omdömena få tydlig information om vilka målen är, hur de har uppnåtts och visa vilket behov av stöd eleven har.Myndigheterna Skolverket och Skolinspektionen har granskat hur skolorna infört omdömena och levererar hård kritik. Två tredjedelar av skolorna har brister i införandet. Skolorna är dåliga på att formulera strikta mål, dåliga på att visa vägen till målen och dåliga på att visa vilket extra stöd eleven behöver. Man tar sig för pannan.Hur är läget i Norrköping, frågade jag skolkommunalrådet Lars Stjernkvist (S) i kommunfullmäktige. Har Norrköpings skolor gett eleverna skriftliga omdömen? Svar: Vet ej. Han vet inte eftersom ingen uppföljning har genomförts. Varför inte? Svar: Det är för tidigt. Omdömena skulle ha införts för ett och ett halvt år sedan och han tycker det är för tidigt att känna till om de ens existerar ute på skolorna. Man tar sig återigen för pannan.Med en sådan styrning av skolan är det tyvärr ganska lätt att förstå varför Norrköpings kommunala skolor levererade de sämsta betygsresultaten någonsin i det nuvarande betygssystemet förra året. Med det som facit vill Lars Stjernkvist i valet be väljarna om förtroende att ta över ansvaret för hela kommunen...