Så var det dags igen. Ännu en rapport om hur dålig den svenska skolan är. Våra barn får inte lära sig räkna. I vilket fall inte lika bra som barn i andra länder. Kanske är våra barn ointelligentare än andra länders barn. Men det är knappast troligt. För övrigt bör ju invandrade föräldrars barn berika den totala begåvningsbasen. Greker, Perser och Araber var som bekant några riktiga hejare på att räkna och det långt före Kristi födelse och århundradena därefter. Nu är det Japaner och Kineser som övertagit den matematiska stafettpinnen.
Det är lite genant för oss i Sverige. Sverige har varit ett välutvecklat industriland som tillverkat kvalitetsprodukter av olika slag, sedan mitten av 1800-talet. De kom inte till utan matematiska kunskaper. Inte bara Ingenjörer och tekniker behövde kunna räkna, utan även hantverkare och butiksbiträden. Därför fick alla barn hårdtraggla multiplikationstabellen och grundläggande geometriska formler redan från tredje klass i folkskolan. Är det i själva matematikundervisningen som huvudproblemet ligger, borde det gå att rätta till omgående.
Vidare blev det inte bättre med Carl Bildts friskolereform från i början av nittiotalet och ej heller med den av Göran Persson initierade och genomförda kommunaliseringen av skolan.
Sedan kom frälsaren, Jan Björklund, år 2006. Han och Folkpartiet lovade dyrt och heligt att nu får det vara slut på ?sosseflumskolan?. Nu skulle det bli hög kvalitet på den svenska skolan.
Sex år senare kan vi bara konstatera, i väntan på nästa krisrapport, att han, Folkpartiet och hela alliansregeringen inte har lyckats. De enda som tycks kunna räkna inom skolans värld är ägarna till friskolor. De kan räkna hem åtskilliga miljoner av våra skattepengar till sig själva.