Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Snabblänken till kontinenten

Norrköping2010-08-24 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ostlänken och hela Götalandsbanan, där länken ingår anses, av bl a finansministern, vara projekt som är för dyra för Sverige. Skillnaderna mellan Sverige och länder i världen som politikerna hänvisar till och menar att Sverige borde följa är mycket stora. Följande tankegång kanske kan underlätta förståelsen för dem som är tveksamma till de stora projekten och inte tror att underlaget är tillräckligt.Sverige och Tyskland, ett av de länder som åberopas, är ytmässigt nästan lika stora, Sverige leder med ett litet antal kvadratkilometer. I Tyskland bor det drygt 80 miljoner människor, i Sverige bor det drygt 9 miljoner, alltså nästan tio gånger färre.Vänder man på steken och får ett Sverige med 90 miljoner invånare hade vi säkert haft höghastighetståg för länge sedan. To m i större delar av landet än vad som nu föreslås. Medan i ett Tyskland med bara drygt 8 miljoner invånare knappast skulle ha hänt något. I verkligheten utfaller förhållandet så att bara Tyskland har resurserna. Landet som ligger mitt i Europa har alltså egna möjligheter, men är också omgivet i väster, söder och öster av länder med flera hundra miljoner invånare. I en del av dessa länder finns redan höghastighetståg.I den kontinentala geografin blir Tyskland spindeln i det europeiska höghastighetstågsnätet och för att få förbindelser mellan dessa länders stora städer och regioner finns draghjälp runt om till enskilda länders projekt.
Läs mer om