För att utveckla verksamheten och förbättra resultaten i skolan krävs insatser från många håll. De duktigaste studenterna måste lockas att välja lärarutbildning och lönerna måste höjas för alla som arbetar i skolan. Likaså måste den svartmålning av skolan som många ägnar sig åt upphöra. Skolan är bättre än sitt rykte.
Det finns mer att göra - som att stärka rektorsfunktionen så som den nya skollagen föreskriver. Där betonas rektorns viktiga roll. Titeln rektor är numera exklusiv och en skolenhet kan endast ledas av en rektor. Det krävs pedagogisk insikt och erfarenhet liksom obligatorisk utbildning för rektorer.
Som det varit fram till i dag, har rektorer i regel inte haft möjlighet att forma skolorganisationen utifrån de behov som finns i fråga om lärartäthet, administrativa stödfunktioner, ledningsgruppens storlek och personalens kompetens. Ändå är det rektorn som hålls ansvarig för elevernas resultat och verksamhetens kvalitet. Det är rektorn - ofta ensam i ledande ställning - som hålls ansvarig när elevantalen går ner på grund av konkurrens skolor emellan, när elevernas betyg sjunker, när barn med behov av särskilda insatser inte får den hjälp de behöver, när anmälningar om mobbning kommer och budgeten överskrids.
Det är glädjande att skollagen betonar rektors viktiga funktion och skärper ansvaret för verksamheten. Men det är nödvändigt att ansvariga politiker följer lagen och inrättar sig efter den nya tiden. I annat fall är det fråga om lagbrott och skolans huvudmän sviker inte bara skolledarna utan än mer eleverna.
Låt inte allt bli vid det gamla! Det är dags att helhjärtat sluta upp kring skolans huvuduppgift: Elevernas lärande.