Släpp på prestigen - köp Saab!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En nedläggning skulle innebära att
3 500 anställda vid fabriken i Trollhättan blir utan jobb och att ungefär 4 500 arbetstillfällen försvinner hos underleverantörerna, sammantaget alltså 8 000 jobb. Bilindustrin handlar om produktion av högteknologiska produkter, som till övervägande del går på export. Det är just sådan produktion som Sverige behöver för att hålla sin position som framstående industriland.Att som regeringen lättvindigt tala om att nya småföretag ska komma i bilindustrins ställe är inget annat än att slå blå dunster i ansiktet på svenska folket. Näringsminister Maud Olofsson och regeringen i övrigt vet naturligtvis att det kommer att ta många år att skapa samma antal arbetstillfällen försvinner om Saab läggs ner. Antingen vill man inte se verkligheten som den är eller så låter man medvetet prestige och ideologiska låsningar gå före vad som är bra för landet. Regeringens så kallade "jobblinje" kan ju inte bara handla om att få fler som söker arbete, den måste rimligen också handla om att det ska finnas fler jobb - inte färre.Nog borde ett så viktigt ställningstagande hos regeringen grundas på en samlad kalkyl och analys av vilka följderna skulle bli vid en nedläggning av Saab. Från GM har nämnts att Saab finns att köpa för 3,2 miljarder kronor. Det kan låta mycket pengar men måste ställas emot kostnaderna vid en nedläggning. De 8 000 anställda som skulle förlora sina arbeten kan beräknas kosta samhället ungefär 1,5 miljarder per år i a-kassa och andra arbetsmarknadsåtgärder. En statlig insats med 3,2 miljarder motsvarar dessa kostnader under två år. Även om en del av de som förlorar sina jobb kommer i arbete tidigare än så, kommer det att hindra nytillträdande - varav många unga - att komma in på arbetsmarknaden. Efter två år kommer definitivt inte 8 000 nya arbetstillfällen ha skapats, kostnaderna för samhället kommer därför att fortsätta under många år. Till detta ska läggas problemen - mänskliga som ekonomiska - för alla dem som förlorar sina jobb och deras familjer. Liksom följderna för de orter och kommuner som förlorar arbetstillfällen, skatteinkomster och underlag för service av olika slag. Ett bättre alternativ vore att staten - om än tillfälligt - går in i Saab som ägare eller delägare tillsammans med någon annan. Regeringen bör nu lägga bort prestige och ideologiska låsningar och snabbt meddela GM att svenska staten är beredd att göra detta för att rädda Saab från nedläggning.