Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SJ, SJ, gamle vän

Foto: Mats Andersson / SCANPIX

Norrköping2010-01-14 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
SJ ska utsättas för konkurrens. Dock endast på de lönsamma delarna, dvs Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Man undrar förvånad hur det ska gå till. Ska ett SJ-tåg och ett privattåg, (här kallat PJ), stå startberedda samtidigt på Stockholms central (här kallat SC), och den som blir full först får åka först? Och PJ får då alltid stå först, förstås? Nej, det går ju inte. SJ och PJ får lägga anbud, då, och låt oss säja att PJ vinner. Då blir det genast bra mycket bättre, antar jag borgarregeringen (här kallad BR) menar. När SJ hade monopol tänktes det bara på att jävlas med folk och iscensättas så många förseningar som möjligt, förstås. PJ, däremot, kommer aldrig att drabbas av el- eller växelfel, snöoväder, stormfällda träd, viltolyckor eller annat som förekom under SJ:s inkompetenta tid. Servicen kommer att öka, självklart, i tid kommer man alltid, hastigheten kommer nämligen att öka till det dubbla, billigare blir det, även om PJ måste bygga dyra vagnar för att passa Banverkets spårbredd. Men visst blir det väl bra! De olönsamma sträckorna ska däremot inte konkurrensutsättas, hur det nu passar in i den kapitalistiska ordningen. Där, på fattiglinjerna, ska skattepengar stå för järnvägsfiolerna i god solidarisk anda. Nå - BR:s huvudtanke och övergripande ideologi är väl den, att statlig verksamhet inte ska gå med vinst. Överskotta ska endast privata fickor göra.Men man kan ändå undra om BR får nån vidare järnvägstur när det bär åstad.
Läs mer om