Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Se över hur utnämningarna ska ske

Norrköping2005-12-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det pågår en debatt om regeringens utnämningsrätt till vissa offentliga ämbeten som domare, ambassadörer, generaldirektörer, m fl. De som kritiserar dagens modell för utnämningar anför ofta argumentet att regeringen använder utnämningsmakten för att gynna sin egen regerings makt genom att bl a uppmuntra/muta/tysta personer genom utnämningar till välbetalda uppdrag.
Här har kritikerna givetvis en poäng. Regeringar har i urminnes tider agerat precis på det viset. Det betyder emellertid inte att regeringen därmed står fri att utse vilka idioter som helst till vad som helst. Varje felrekrytering slår nämligen hårt tillbaka mot regeringen. Ledorden ?Förtjänst och skicklighet" som enligt författningen skall styra regeringens utnämningspolitik är därför inte helt betydelselösa. Visst har det då och då utsetts generaldirektörer och landshövdingar som inte ens hjälpligt har klarat av sina uppdrag. Visst har partigängare, med huvudet mer eller mindre under armen, ibland befordrats högt över sin kompetensnivå. Sådana rekryteringsfel inträffar emellertid också då människor fritt och öppet kan skicka in sina ansökningar till jobb som är lediga. Att ersätta dagens utnämningsmodell med ett strikt ansökningsförfarande till de ungefär 500 tjänster saken gäller skulle därför inte automatiskt leda till en kvalitetsförbättring. Dessutom skulle många självlärda begåvningar riskera att hamna helt utanför i ett system där formella meriter var allt och "livets skola" inte var något värd.
Av allmänt demokratiska skäl borde dock regeringens utnämningsmakt reformeras. En möjlig variant vore att utannonsera tjänsterna som blir lediga. Sista april år 2006 slutar t ex vår landshövding Björn Eriksson. Om jobbet utannonserades skulle vem som helst kunna söka. Regeringen borde emellertid få ha kvar sista ordet och slutligt bestämma vem som får jobbet. Därmed bibehålls en koppling till ansvaret och omdömet hos landets högst politiskt ansvariga personer.