Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Satsar på hamnen istället för flyget

I juni i år kommer regeringen att presentera en viktig transportpolitisk proposition som har stort östgötskt intresse.
Regeringen skall bl a svara på vad som skall hända med den statliga Kungsängens flygplats i Norrköping. Luftfartsverket som äger flygplatsen i Norrköping har meddelat regeringen att den inte vill ha den kvar. Passagerarunderlaget är helt enkelt för dåligt.

Foto:

Norrköping2005-02-17 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I propositionen kommer regeringen också att beskriva en hamnstrategi. Avsikten är att peka ut ett begränsat antal hamnar som särskilt viktiga för transportsektorn.
De hamnar som regeringen pekar ut i propositionen kan räkna med statligt stöd för investeringar och utvecklingsprojekt. Norrköpings hamn är en av de "noder" - som man säger nu för tiden - som skulle passa väldigt bra in i en modern och miljömedveten transportsektor.
På järnvägens område har projektet Ostlänken stor betydelse för Östgötska kommunikationer inom och utom länet. Möjligen kan propositionen i juni även ge något slags besked om Ostlänkens framtid.

Ett paket
Vid en pressträff igår antydde landshövding Björn Eriksson att resultatet av propositionen för Östergötlands del mycket väl kan bli ett "paket" som innehåller flera beståndsdelar.
Ett möjligt paket - om Folkbladet tänker fritt - är t ex att Norrköpings hamn blir utpekad som en viktig nod i regeringens nya hamnstrategi, samtidigt som Ostlänkebygget inleds och staten och SAAB går samman för att utveckla flygplatsen i Linköping till en liten men pigg aktör inom framförallt affärsflyget.
Så skulle det kunna se ut. Omöjligt är det inte.
Läs mer om