Sann signal ska sälja
Christer Sandberg
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Något högre syfte med ett löp finns inte.
Det är lika bra att säga det ärligt och rent ut. Det ska vara kommersiellt och profilera tidningen.
Folkbladet är en prenumererad tidning. Affärsidén är inte att tusentals ska bli så lockade av löpet att de välter kiosken för att få tag i ett exemplar.
Men på lång sikt påverkas folk av att se vår löpsedel.
De får en bild av tidningens stil. Varje dag går de förbi kiosken och ser Folkbladets löpsedel.
Ibland lockas de så mycket att de lägger upp en guldpeng för att få läsa det som löpet lockade med. När så någon av våra försäljare ringer och erbjuder ett provabonnemang så kanske de nappar.
Därför har vi löpsedlar. I Frankrike kan jag inte påminna mig att jag sett löpsedlar för dagstidningar över huvudtaget.
Inte i Tyskland heller. I England har enbart kvällstidningarna löpsedlar.
De tycks handtextade och inte alls så bokstavligt färgstarka som våra.
<b>Se&Hör</b>
Aftonbladet och Expressen ska varje dag locka människor att av fri vilja betala för att köpa tidningen. Vårt koncept bygger ju på att vi gör ett avtal där vi lovar att göra suveräna tidningar i månader framåt.
Tidningsföretag som ska överleva genom att sälja lösnummer ska upp till bevis varje dag.
Ibland kan jag tycka att de så kallade kvällstidningarna får oförtjänt mycket skäll.
Det ligger i sakens natur att vissa kvällstidningslöp dras ett snäpp för långt.
Då är de heller inte kommersiella. I alla fall inte på lång sikt.
Förtroendet är brutet om man som läsare känner sig totalt lurad.
Annat är det med den riktiga skvallerpressen. Se&Hör och Hänt Extra. Där finns inga löften om att det som sägs nödvändigtvis måste vara sant.
Det ska vara underhållande. Då kan två kändisar paras ihop i löpet: " Heta natt tillsammans".
De hade varit på samma nattklubb och det var väldigt varmt i lokalen.
Eller två andra som samtidigt besökte Englands huvudstad:
"Vi blev kära i London."
I staden alltså. Inte i varandra. Läsarna ler gott och är beredda att köpa nästa nummer också. Känner sig inte lurade. Några förväntningar om sanningsenlighet finns inte med i bilden.
Om Folkbladet försökte tricksa på samma sätt så skulle vi vara riktigt illa ute.
Just nu är två löpsedlar föremål för rättslig prövning. Båda tryckta av Expressen.
Det ena gäller Gudrun Schyman och löpet där det sägs att hon ska medverka i en erotisk film .
" Man ska bli kåt" , står det i löpet.
Det är inte ett citat av Gudrun, utan av hennes exman som ska göra filmen. För var och en som ser löpet framstår det ändå som ett Gudrun-citat.
Förtal, tyckte alltså vänsterledaren. Och uppenbarligen många med henne. Tingsrätten friade Expressen, men häromdagen kom den fällande domen i hovrätten. En korrekt bedömning, anser jag.
Mer problematiskt är det med Marie Fredriksson och löpet som säger att hon är sjukare i sin cancer än vad doktorerna säger. Osant förefaller löpet vara. Men är det förtal?
För att rätten ska fälla för förtal ska det bevisas att Marie Fredriksson upplevt "andras missaktning" till följd av löpet.
Det kan nog vara bra för andra än journalister att få klart för sig att ärekränkning är ett brott.
Den som sprider ut nedsättande uppgifter om en person kan ställas inför rätta.
Men rätten lär finna att sångerskans ära inte kränkts av den felaktiga informationen om hennes sjukdom.
Snarare växer väl sympatierna för en människa när vi får veta att vederbörande har en svår sjukdom. Jag tror inte att Leif Silbersky får Expressen fälld i det fallet.
<b>Känsla&Förnuft</b>
Kravet på en löpsedel måste dock vara högre än att den ska vara laglig.
Den ska tala med stark röst. Med signalord som gör att du helt enkelt måste stanna till.
Ett löp ska nog vädja mer till känslan än till förnuftet.
Mer till magen än till huvudet.
Löpet vill locka dig att köpa tidningen. Att börja bläddra i den.
Få dig att upptäcka sånt som du inte visste att du var intresserad av.
Men löpsedeln måste ändå vara sann.
Här är veckans hemläxa: Titta litet extra på löpsedlarna du går förbi idag.
Fundera på om de är lockande.
Och om de är sanningsenliga.
Så hörs vi. Det var bara det jag ville säga.
<a href=mailto:christer.sandberg@folkbladet.se><FONT COLOR="#0033CC">christer.sandberg@folkbladet.se</a></FONT>