Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Resten av landet får vänta

"Vi socialdemokrater anser att förutsättningarna för en god offentlig och kommersiell service till småföretagare och boende i hela landet måste stärkas". Det skrev Krister Örnfjäder (s) i Folkbladet den 18/3.

Norrköping2010-03-31 08:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Han framhåller att regeringens ambitioner när det gäller den regionala utvecklingspolitiken är för låg.

Debatt
Det är en korrekt iakttagelse. Numera finns där inga slogans som "hela landet måste leva" och inga stora idéer om hur försämringen av välfärden på landsbygden skall hindras. Trots att landsbygdsregionerna fortsatt präglas av nedläggning av bensinstationer, butiker, skolor, apotek och annat. Det sker både långt ifrån och nära de stora städerna. Dessa, särskilt i regionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping-Linköping, är i stark tillväxt och drar till sig folk från landsbygden.

Utvecklingen orsakar redan växtvärk med stora problem, till exempel i form av trafikinfarkter och tilltagande miljöförstörelse. Det kan sättas stora frågetecken kring hur dessa storstadsområdens stegrande tillväxt resulterar i nytta för folk i hela landet. Inriktning att ta tillvara landsbygdens möjligheter tycks vara långt borta.

Det bor cirka tre miljoner människor i de landsbygdsormråden som inte är absolut granne till storstadsregionerna. Dessa många människor ser en tydlig situation av stad mot land. Det är en tolkning efter en lång utveckling i negativ riktning.

- Men det är fel att ställa storstäder mot andra delar av landet, sade den tidigare ministern för regionalpolitik, Ulrika Messing, i en intervju i Aftonbladet den 2 augusti 2009.

- När det drivs politik för storstäder måste ledarskapet samtidigt se att många är präglade av sin hembygd, Vilken de ser tillbaka på med värme.

- Det finns möjlighet att föra en politik som binder samman stad och land, sade Messing bland annat.


Både Ulrika Messing och Krister Örnfjäder bor och verkar i sydöstra Sverige och Östersjölandskapen och torde ha god insikt i vad som behövs. Men storstadspolitikerna, både borgare och socialdemokrater, kör nu spår som kommer att öka klyftorna. Deras infrastruktursatsning med höghastighetståg mellan ett fåtal tågstationer i landets huvudregioner stärker pågående sneda utveckling. De ledande storstadspolitikerna ser en enorm utveckling för sina egna städer, prognoser för jobb och befolkningsutveckling i deras geografiskt små områden i Sverige pekar på att investeringar för jobb och tillväxt i resten av landet får vänta.

Oavsett vilken regering, borgerlig eller röd-grön som eventuellt beslutar att satsa på höghastighetståg, lär det bli svårt att ta fram tillräckligt kraftfulla resurser parallellt för att lyfta offentlig och kommersiell service landet runt.

Läs mer om