Reklamintäkterna är ju Folkbladets viktigaste inkomstkälla. Det vi får in på prenumerationsavgifter täcker bara tryckningen och utbärningen av tidningen. Det är annonserna som är grunden i tidningens ekonomi, så är det för alla morgontidningar.
Annonsen i tidningen är å andra sidan den enda önskade reklamen. Reklamen i brevlådan slänger de flesta direkt till återvinningen. (Det kanske är därför det heter direktreklam...)
Eller så sätter man upp en lapp på lådan; "ej reklam". Reklamavbrotten i radio och tv är bara enerverande. Men tidningsannonsen är faktiskt efterfrågad, det visar alla undersökningar.
När man talar om kommersialiseringen av media brukar ofta kvällspressen nämnas som det dåliga exemplet. Att sälja lösnummer anses inte riktigt fint.
Men vilket som är mest kommersiellt kan man ju diskutera. Att finansiera utgivningen via annonsintäkter - eller helt enkelt via försäljning av själva produkten, tidningen alltså.
Balansen mellan redaktionellt innehåll och reklamintäkter brukar ibland beskrivas som en kamp mellan siffror och bokstäver. De förutsätter varandra.
Den som helt struntar i siffrorna - ekonomin - lär snart gå under, exemplen är ju tyvärr många. Den som låter siffrorna helt ta överhanden lär också så småningom gå under.
Innehållet försummas till förmån för ett allt överskuggande reklambudskap. Kanske också lätt dolt i det förment redaktionella materialet, det som kallas textreklam. Då ger publiken snart upp.
Frågan är om inte reklam-tv kommer nära den gränsen om man låter siffrorna styra och stoppar in ännu mer reklam. Vi är redan nu många som inte orkar se en långfilm i reklam-tv.
Det tar för lång tid med alla kommersiella meddelanden. Det är märkligt att reklamköparna inte inser att avbrotten kan ha just den effekten.
Det bör nog också politiska partier som nu ska köpa reklam i tv överväga. När partiledaren bryter för femte gången i en spännande film för att tala om sin egen förträfflighet är det inte säkert att effekten blir den man hoppas på...
Jag har hört sägas att orsaken till att fotboll inte slagit riktigt stort i USA är att de stora tv-bolagen sällan visar sporten. Det i sin tur lär bero på det enkla faktum att fotboll bara har en paus.
Alltså: För få tillfällen att visa reklam! I de andra stora sporterna är det ju ideliga avbrott där det kan visas reklam. Faran är därmed överhängande att det blir som i till exempel hockey när det ska visas fotboll i tv.
Vid hörnor, frisparkar och så vidare, så får spelarna vänta tills reklaminslaget är färdigt. Publiken på arenan får under tiden lyssna till hemsk orgelmusik.
För oss som gillar fotboll är det här ett verkligt skräckscenario. Ständiga avbrott när det är som mest spännande. Men risken är stor att det blir så - när siffrorna sätter bokstäverna i marginalen.
Det var bara det jag ville säga.