Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regeringens nya trafikförsäkring drabbar de unga

Den nya skatten på trafikförsäkringen banar vägen för en obehaglig utveckling vad det gäller solidariteten i samhället befaras i debattinlägget. Foto: Björn Larsson/Scanpix/arkiv

Den nya skatten på trafikförsäkringen banar vägen för en obehaglig utveckling vad det gäller solidariteten i samhället befaras i debattinlägget. Foto: Björn Larsson/Scanpix/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-07-03 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I går infördes alliansregeringens extra-skatt på trafikförsäkringspremier.
Alla bilister och mc-förare kommer att märka det genom att trafikförsäkringspremierna i ett första steg ökar med minst 700 kronor per år för en genomsnittlig försäkringstagare.


</span>Särskilt hårt kommer yngre förare och motorcyklister att drabbas. Det borgerliga systemskiftet innebär att kostnaderna för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning som är relaterade till trafiken överförs från det allmänna, solidariska socialförsäkringssystemet till fordonsägarnas privata trafikförsäkringar.
I ett andra steg är tanken att man helt ska ta bort trafikskadade från det solidariska försäkringssystemet och i stället hänvisa dem till försäkringsbolagens bedömningar.

Att trafikskadade som enda grupp lyfts ur dagens solidariska sjukförsäkringssystem känns som det första oroande steget från idén om en generell socialförsäkring och öppnar upp för privatisering.
Vem betalar sjukpenning och sjukersättning om bolagen vägrar betala ersättning med hänvisning till försäkringsläkarens bedömning när de själva utgör tillsynsmyndighet?

Varför ska unga förare bestraffas kollektivt som riskgrupp i trafiken oavsett om de har varit eller kommer att bli inblandade i olyckor? Varför ska busstrafik och åkeri-, taxi-, och jordbruksnäringar som har många fordon inom sin näringsverksamhet drabbas? Den borgerliga extraskattens införande snedvrider konkurrensen och försvårar för åkerinäringen.

Att det inte bekymrar den borgerliga regeringen att resurssvaga grupper som unga människor drabbas hårdast av deras beslut är kanske inte så förvånande.
Men nog borde de lyssna när även försäkringsbolagen och trafikanternas intresseorganisationer står helt frågande inför extraskatten? Inte en enda remissinstans tycker att extraskatten mot fordonsägare är en bra idé, inte ens Svenskt Näringsliv. Om inte solidaritetsargumentet biter borde detta kanske väcka några tankar hos den borgerliga regeringen?

Borgarnas privatisering av trafikförsäkringen kommer på sikt att innebära mångdubbelt högre premier och högre risker för enskilda. Frågan är hur länge landets unga och låginkomsttagare har råd med en borgerlig regering.
Läs mer om