Politikerveckan i Visby är åsikternas marknad
Risken för att det östgötska budskapet om Fjärde storstadsregionen riskerar att drunkna i skvalet från alla andra som vill göra sina röster hörda på politikerveckan i Visby. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
I år är det precis 40 år sedan som Olof Palme klättrade upp på ett lastbilsflak utanför Visbys ringmur för att hålla ett politiskt anförande. Där och då grundade han en tradition som fortlever. I år är
462 olika evenemang planerade och 314 journalister anmälda. Almedalsveckan handlar om politik, men det är också en firmafest för politiker och mediefolk.
Mycket har hänt sedan Almedalstraditionen började på 1960-talet. På den tiden kallade politikerna till sig de tunga intressena i samhället: LO, Svenska arbetsgivareföreningen och bönderna i LRF. Gubbarna från dessa organiserade intressen - ty på den tiden var det bara gubbar - fick äta middag med ministrarna och tog plats i statliga styrelser och i regeringens utredningar. Intresseorganisationernas makt byggde på vilka de representerade: många människor eller mäktiga företag.
Idag fungerar politik och påverkan på helt andra sätt. På gott och ont.
Under årets Almedalsvecka finns betydligt fler aktörer än den handfull gubbar som fick sitta med runt bordet för 40 år sedan. Bilindustrin, RFSL och Frälsningsarmén behöver ingen inbjudan för att finnas i Almedalen, sprida sitt budskap och påverka politikerna. De gamla intressena finns också på plats, men nu tvingas de konkurrera om utrymmet. Att representera många medlemmar eller företag räcker inte längre. Den gamla ordningen har ersatts av en fri åsiktsmarknad. Någon tydligare manifestation av åsiktsmarknaden än politikerveckan i Almedalen finns inte.
Fjärde storstadsregionen har hyrt segelfartyget Tolkien och imitatören Göran Gabrielsson för att synas i Visby.
Drygt en halv miljon av Norrköpings- och Linköpingsbornas skattekronor har gått till satsningen. Om dessa pengar kommer till nytta kan vi inte veta. Få saker är så notoriskt svåra att mäta som effekten av pr-satsningar.
Risken är att det östgötska budskapet drunknar i skvalet från alla andra som vill göra sina röster hörda i Visby denna vecka. Samtidigt finns mycket att vinna om satsningen går bra.
Sådana är villkoren på åsiktsmarknaden i Almedalen. Det finns inga garantier för att någon ska lyssna på vad du har att säga.