Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Passagerare i kläm när flyg ställs in

Norrköping2010-07-05 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
28 juni fick flygbolaget CimberSterling tekniska problem med det plan som skulle flyga turen från Norrköping till Köpenhamn klockan 13.55. Då aktualiserades på nytt frågan om vad som händer med de passagerare som är bokade på ett inställt flygplan från Norrköpings flygplats. Det finns ju sällan några andra flygningar från Norrköping att boka om till. Enligt uppgifter från flygplatsen bussar man vanligen resenärerna upp till Arlanda, det vill säga, en markbunden resa på 2,5 tim i "fel" riktning för att därifrån ta dem vidare till Köpenhamn. På Norrköpings flygplats förefaller man vara helt opåverkad av den debatt om samverkan mellan de båda regionflygplatserna som den senaste tiden pågått i medierna. För att återgå till det i inledningen beskrivna fallet var det så att flygbolaget NextJet i måndags hade en avgång från Linköping till Köpenhamn klockan 17.15. Jag kollade upp bokningssituationen för det flygplan som trafikerar linjen och det visade sig att flygplanet lyfte klockan 17 från SAAB-fältet med endast åtta påstigande från Linköping ombord. Enligt uppgift från Nextjet fanns det gott om tomma platser på just den här flygningen trots att Linköping delar plan med Örebro. Planet landade i Köpenhamn strax efter kl 18, det vill säga betydligt tidigare än det transportalternativ via Arlanda som erbjöds passagerarna från Norrköping. Såväl NextJet som Cimber har ett välutvecklat biljettsamarbete med SAS. Att flygplatserna i Norrköping och Linköping är dåliga på samverkan i sin gemensamma marknadsföring är ju väl känt sedan tidigare. Att flygbolag och flygplatser aktivt vägrar att samarbeta för passagerarens bästa i en krissituation med inställt flyg var däremot en nyhet, i varje fall för mig. Inte konstigt att många föredrar att flyga från Arlanda redan från början.
Läs mer om