Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken ingen valvinnare

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2010-07-24 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det lär knappast gå att vinna ett val på löfte om att bygga banor för höghastighetståget Ostlänken. I anslutning till det nya tåget för 30 miljarder kronor ska det byggas resecentrum som kostar Norrköping och Linköping vardera ett par miljarder kronor. Projektet inkluderar även byggande av 30 - 40 nya bostadskvarter här i Norrköping. Det gäller Butängen. Var ska pengarna tas?Det finns andra saker och behov som invånarna kan få tillgodosedda mycket snabbare och till mera förståeliga kostnader. Det krävs till exempel förbättringar inom alla välfärdsområden. Sjukvårdsköerna behöver kortas, fler dagis behöver byggas. Äldreomsorgen fordrar stora framtida satsningar. Resursbrister i skolväsendet måsta åtgärdas. Det finns akuta behov av t ex bostäder för ungdomar som vill sätta bo. Det finns massor av centrala kvarter och platser för det.Många lyssnar säkert hellre på löften från sina kommunalpolitiker om sådana angelägenheter än löften om höghastighetståg. I synnerhet som Ostlänken ännu för de flesta är ett mycket abstrakt projekt och av olika experter bedömts som en olönsam satsning. Det saknas tillräckligt underlag. Från beslut skulle det ta tio-femton år innan de som har råd kan börja åka.Både vinter- och sommarklimatet i år visar att järnvägarna och tågen är i behov av akuta åtgärder. Det är ett skriande behov av att förbättra teknologin så att tågen inte av och till bara blir stående på linjen.De rödgröna måste nog ändra sitt järnvägstänk.
Läs mer om